onsdag 20. april 2016

Eurovision 2016 - 2. semifinale - Del 2


Agnete Johnsen - Foto: NTB

Da er det de siste ni sangene i den andre semifinalen som skal bedømmes:

11. Slovenia - "Blue and Red" - ManuElla - Låtskrivere: Marjan Hvala, Leon Oblak og Manuela Brecko.

Country fra Slovenia, det hadde jeg ikke venta! Jeg liker country i utgangspunktet så mulig at jeg er litt farga av det. Men likevel, jeg er skikkelig glad i denne humørbomba av en countrylåt. At teksten er enkel bryr jeg meg ikke om denne gangen, jeg blir sugd inn i den fengende musikken og ManuElla framfører sangen med en stor dose sjarm. Hun er forresten som snytt ut av nesa på LeeAnn Rimes, countryartisten som hadde hovedrollen i "Coyote Ugly". Mulig at den ikke kommer så langt, men uansett så har ManuElla og Slovenia gitt meg en sang jeg kommer til å huske.

Terningkast: 5.




12. Romania - "Moment of Silence" - Ovidiu Anton - Låtskriver: Ovidiu Anton

Rockeballade framført med stor kraft og med et positivt budskap. Spesielt refrenget er utrolig kraftfullt og Ovidiu Anton har ei kanon stemme som passer til denne sjangeren og denne sangen. Denne og Kypros er de rockelåtene jeg liker best i årets ESC.

Terningkast: 4.





13. Bulgaria - "If Love Was a Crime" - Poli Genova - Låtskrivere: Poli Genova, Borislav Ivanov, Sebastian Arman og Joachim Bo Persson.

Bulgaria har bare gått til finalen én gang tidligere, men det gjør de garantert nå. De var de siste som offentliggjorde låten sin og jeg var en av mange som ble meget positivt overraska. Dette er en moderne poplåt med et eggende refreng der det bulgarske som er smetta inn gir sangen en ekstra dimensjon. Flott framført av Poli Genova, og dette er en favoritt hos meg.

Terningkast: 5.



14. Danmark - "Soldiers of Love" - Lighthouse X - Låtskrivere: Sebastian F. Ovens, Daniel Lund Jørgensen, Katrine Andersen og Lighthouse X.

Både en sang og et band som heter Lighthouse i årets ESC. Danske Lighthouse X er tre rutinerte karer på rundt 30 med det jeg vil kalle en typisk boybandlåt. Da er det fengende nok, men jeg klarer ikke å finne den store entusiasmen for denne sangen. Jeg sliter med å se at denne kan gå videre.

Terningkast: 3.



15. Ukraina - "1944" - Jamala - Låtskrivere: Jamala og Art Antonyan.

Jamala er krimtartar og tar for seg sitt folks tragedie da de på ordre av Stalin ble internt deportert i Sovjet i 1944. Men hun nevner det verken konkret eller årstallet i tittelen og EBU har godkjent teksten som den er. Du ser også at dette er en sang som betyr mye for Jamala. Hun legger hele sin sjel i det. Til tross for det, dette er en sang som aldeles ikke fenger meg, budskapet til tross. Det blir som Latvia ifjor, jeg klarer ikke å se det store i den. Godt mulig jeg er vel streng her......

Terningkast: 1.



16. Norge - "Icebreaker" - Agnete - Låtskrivere: Agnete Johnsen, Gabriel Alares, Ian Curnow.

Agnete Johnsen har jeg alltid likt som artist, helt siden hun og BlackSheeps storma inn i TV-ruta med "Ora jaska, beana". Innsatsen hennes i Stjernekamp- 14 var også formidabel. At hun lyktes også i MGP lå litt i korta. Var ikke min største favoritt i den norske finalen, men du verden, hun gjør en strålende innsats. Teksten er om å være der for ei venninne som slet psykisk, men har også bakgrunn i hennes egne psykiske problemer og betyr mye for Agnete personlig. Og den har et veldig spennende temposkifte.
Den norske ESC-fansen er nå meget urolige fordi videoen ennå ikke er kommet og fordi det er meget stille rundt Agnete. Mye av det skyldes sykdom, en kraftig virusinfeksjon både hun og mange i teamet hennes har slitt med. Nok om det, jeg har trua på at en Agnete som gir jernet ihvertfall får oss til finale.

Terningkast: 4.



17. Georgia - "Midnight Gold" - Nika Kocharov and Young Georgian Lolitaz - Låtskrivere: Kota Kalandadze, Thomas G:son.


G:son inne her med et spennende samarbeid med et georgisk indieband. Dette er virkelig alternativ rock. Til å begynne med var det bare graut i mine ører. Men likevel, det er noe her, spesielt er det et godt driv i andre halvdel av låta. Veldig spennende og modig at Georgia tør å satse på noe slikt, den er lavt på bettinglistene og skal nok få store problemer med å gå videre. Spesiell video også, der Koncharov ser ut som karikaturen av en gal vitenskapsmann. Jeg begynte på 1, så høyna jeg til 2, men havner på.....

Terningkast: 3.



18. Albania - "Fairytale" - Eneda Tarifa - Låtskriver: Olsa Toqi.

Så blir det veldig traust. Albania har fått kritikk for å ha endra til engelsk framføring og ikke albansk og jeg kan forstå kritikken for det er blitt en veldig banal tekst. Musikken er ikke stort bedre. Dette er stort sett kjedelig, og jeg kan ikke se at denne kan gå videre. Berges fra bunnkarakter fordi det er noen ålreite elementer i musikken i refrenget.

Terningkast: 2.



19. Belgia - "What's The Pressure" - Laura Tesoro - Låtskrivere: Selah Sue og Louis Favre.

Et hardt prøvet land stiller med en positiv og blid 19-åring og en funky låt som minner om Queens "Another One Bites the Dust" i starten. Det er livsglede, positivitet så det holder og skikkelig groove i denne låten, og det smitter over på en gamlis som egentlig hadde tenkt å gi en lunken 3-er. Istedet blir det:

Terningkast: 4.




Hvilke land vil jeg så ha videre her:

5 - Latvia, Polen, Serbia, Slovenia, Bulgaria.

4 - Australia, Makedonia, Norge, Romania, Belgia

Dermed ramler 4-erne Irland og Litauen ut hos meg.

Når det derimot gjelder hvilke jeg realistisk sett tror går videre, utifra bettinglister og hva jeg har fanga opp av hvilke låter som er mest populære så tipper jeg:

Latvia, Polen, Israel, Serbia, Litauen, Australia, Romania, Bulgaria, Ukraina, Norge. Da faller altså Slovenia, Makedonia og Belgia ut av de jeg ønsker videre.

Fasiten får vi i Globen, Stockholm torsdag 12. mai!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar