tirsdag 1. mai 2018

Eurovision Song Contest 2018 - Semifinale 1



Bilde: Eugent Bushpepa, Albania.

Det er ei uke til første semifinale i Eurovision Song Contest i Lisboa, men allerede er man i full gang. Det er i dag 3. dag med prøver og vår egen Rybak har vært i aksjon nå på formiddagen. Han skal åpne semifinale 2, men det er den første jeg skal dvele ved i dag. For meg blir den forretten, for mine to største favoritter kommer i semi 2. Jeg har forstått at jeg er en raring til Eurovisionfan å være. De fleste insidere er nemlig skjønt enige om at semi 1 er dødens semi, den som blir nr. 15 der kunne ha kvala inn til finalen fra semi 2. Så stor er kvalitetsforskjellen sier mange, og det spås et blodbad for å komme seg videre fra semi 1.

Der er ikke jeg, i min Topp 10 har jeg tre fra semi 1, fem fra semi 2 og to forhåndskvalifiserte. Og det gjør at jeg blant andre Eurovisionfans har fått et rykte på meg som en underlig skrue. Det kan jeg fint leve med ;)

Vel, over til saken. Jeg kommer til å ta landene i den rekkefølgen de skal opptre. Jeg gir en karakter, og i parentes er rangeringa av låten blant de 43 som er med. Hovedsakelig er dette kopi av det jeg skrev på min daglige nedtelling på Facebook, med noen tilføyelser. Då kjör vi!



1. Aserbajdsjan - Aisel - X My Heart


En kan mene mye om at de i Aserbajdsjan har gjort det til en tradisjon å stille med låter som for det meste er skrevet av svensker. Men jeg klarer ikke å hisse meg opp over det, ihvertfall ikke når de leverer så bra pophåndverk som dette. Refrenget er utrolig fint og fengende og det tar meg helt. Og denne låten er så mye bedre enn den blasse greia de vant med i 2011. De sender også en av sine største artister, noe som mange østeuropiske land faktisk gjør. Bør bli en solid plassering dette.

Karakter: 5,5 (7)



2. Island - Ari Ólafsson - Our Choice


Dette er en sang som har fått mye pepper blant fansen, men jeg forstår hvorfor islendingene valgte Ari. Han har ei fantastisk stemme og du kan høre at han har stor støtte i salen under denne framføringa. Og jeg ser også en artist som stråler av sangglede, så jeg blir faktisk litt glad i denne. Har vel også noe å gjøre med at jeg også har sympati med de som får mye pepper. Når det gjelder det musikalske så er det en noe gammelmodig ballade, og den vil nok slite med å gå videre fra semifinale 1. Men er det noe som kan sende Island videre så er det om Ari viser den samme gleden og utsrålinga på scena i Lisboa, for det er noe som blir lagt merke til. Og stemmen.

Karakter: 3,5 (34)

3. Albania - Eugent Bushpepa - Mall


Vinneren av Kenges-festivalen 23. desember er hvert år Albanias bidrag. Og etter to dårlige år der de har oversatt bidragene sine til engelsk slår de til med etnisk, mektig rock på eget språk og med en vokalist i Eugent Bushpepa som er en av Topp 3 av mannlige vokalister i år. Låten er kutta fra 4:30 til Eurovisionlengden på 3:00, men har i motsetning til flere andre låter som har gått gjennom det ikke tapt seg på det. Den er fortsatt stor og mektig og er en enormt bra låt. Ønsker av hele mitt hjerte at Albania går videre fra en tøff semifinale når de kommer med noe så gjennomført bra som dette.

Karakter: 5,5 (6)

4. Belgia - Sennek - A Matter Of Time


De siste årene har Belgia igjen blitt et land å regne med i Eurovision, og det ligger an til en sterk plassering i år også. Dette er ikke helt min type musikk, men det er lekkert framført og sjølve sangen er elegant oppbygd. Det er både storslått og enkelt på samme tid og fortsetter Belgia slik vinner de før eller senere.

Karakter: 4 (21)


5. Tsjekkia - Mikolas Josef - Lie To Me


Nå vet jeg at mange kommer til å lette fra sofaen eller stolen og få kaffe, te, brus, øl, vann eller hva dere nå drikker i halsen. Dette er en meget populær låt som mange liker og den er nevnt som en potensiell vinner. Men dette er bare ikke min musikk. Tsjekkia skal ha for at de sender noe som er moderne, og kanskje er jeg en sidrompa gæmlis, men dette er altså bare kjedelig i mine ører. At det er en som på trompet frenetisk prøver å etterligne "The Epic Sax Guy" gjør det ikke bedre slik jeg ser det. Men dette ender nok med Tsjekkias beste plassering noensinne, samme hva jeg sier ;) Siste nytt er at Mikolas skada ryggen under første prøve og vi vet ennå ikke hvilke følger det evt. vil få for opptredenen hans.

Karakter: 1,5 (42)

6. Litauen - Ieva Zasimauskaité - When We're Old


Rangeringsmessig midt i haugen, men karaktermessig absolutt på den positive sida har vi det beste bidraget fra Baltikum i år. Dette er en neddempa og vakker pianoballade som vokser og vokser på meg. Jeg ser ikke bort fra at når vi er kommet til mai så er denne høyere på lista mi. Vart og nydelig framført av Ieava, dette er ekte og nært, to kvaliteter som er viktig for meg i musikk. Lykke til Litauen sier jeg, dette kan bli en bra plassering! :) Siste nytt her er at Ieva var artisten som imponerte pressekorpset mest på 1. prøvedag (de 10 første låtene i denne semien), så dette kan bli riktig så bra!

Karakter: 4 (22)

7.  Israel - Netta - Toy


Dette er den store forhåndsfavoritten, både på oddsen og blant Eurovisionfansen. Og jeg forstår det veldig godt, for dette er originalt så det holder. Dette er en type musikk jeg vanligvis ikke låner så mye øre til, men refrenget er av typen som bare tar meg, og jeg digger holdninga til Netta. Teksten er en forlengelse av #metoo, og er dermed virkelig i tiden. Sjansene er store for at Israel og Netta vinner, men det samme sa vi om Francesco Gabbani og Italia ifjor også, og som kjempefavoritt floppa han jo resultatmessig med sin 6. plass. Enten så vinner Netta en overveldende seier eller så går hun i Gabbafella, det er den følelsen jeg sitter med nå.

Karakter: 5 (10)

8. Hviterussland - Alekseev - Forever


Ukraineren Alekseev med typisk Øst-Europapop og det gjør han ganske bra. Han skal etter sigende ikke ha sunget helt rent i den hviterussiske finalen, men vi får håpe han får retta på det til Lisboa. Det er et sterkt og godt refreng på denne sangen, og dette er noe av det bedre Hviterussland har levert til Eurovision, men det slår ikke den forfriskende låten de hadde på eget språk ifjor.

Karakter: 4,5 (18)

9.  Estland - Elina Nechayeva - La Forza


I 2016 hadde jeg vinneren sist, ifjor hadde jeg den nestsist. Og basert på oddsen og reaksjoner rundt om i Europa så kan jeg risikere å gjøre et hattrick i år. For Estlands operapop er høyt på oddsen. Jeg skjønner at opera er populært hos mange, og et av mine favoritt land i ESC skal ha for at de kjører noe ingen annen gjør i år. Men kvinnelig operasopran klarer jeg bare ikke. Det som for noen er vakker stemmeprakt er for meg nesten uutholdelig å høre på. Og avslutninga på denne blir da bare helt grusom for meg. Når musikken og melodien heller ikke er noe som beveger meg så blir det bunnplassering hos meg. Men jeg er bare en svale og muligheten for at vi skal til Tallinn neste år er absolutt til stede. Ikke for å være snurt, men hadde Estland sendt en av mine store oppdagelser på musikkfronten ifjor, det alt. rockebandet Sibyl Vane med enormt fine "Thousand Words", som ble nr. 4 i uttakinga, så hadde jeg hatt de i en helt annen ende av skalaen........

Karakter: 1 (43)

10. Bulgaria - Equinox - Bones


Bulgaria har de siste årene virkelig satsa og det er tydelig at de i år går for seieren med ei supergruppe bestående av tre bulgarske stjerner og to amerikanere. Låten "Bones" er en drømmende låt jeg knapt kan huske å ha hørt typen av i Eurovision før. Det er bare å legge seg tilbake og nyte. Spørsmålet er hvordan de skal få dette til å funke live, men det har etter hva jeg har skjønt gått bra på de prepartyene de har opptrådt og de har også henta inn den høyt respekterte svenske koreografen Sacha Jean-Baptiste, så det er nok i de beste hender. Dette blir spennende, og Bulgaria er en het kandidat til å stikke av med seieren i år!

Karakter: 5 (13)

11.  Makedonia - Eye Cue - Lost And Found


En oppstykka låt dette med reggae og pop i ihvertfall to forskjellige varianter. Men det fungerer for meg, og jeg synes spesielt at refrenget er meget fengende og bra. Men sjangerhoppene kan nok gjøre at mange har vansker med å svelge denne sangen, og såpass at den kan få problemer med å gå videre til finalen.

Karakter: 4,5 (16)

12. Kroatia - Franka - Crazy


Årets fotballfrue kommer fra Kroatia, Franka er den bedre halvdelen til landslagskaptein Vedran Corluka. Påkosta video av kroatene, som i år har valgt en intern utvelgelse framfor en uttaking. Refrenget, der hun begynner med "I go crazy" er jeg sikker på at jeg musikalsk sett har hørt i en annen sang, men kommer ikke på hvilken. Blir igjen en midt.på-treet sang for meg, det vil altså si at den har noen veldig bra elementer, som de par gangene verselinja åpner med "and I remember". Men helheten er ikke helt der for meg. Et pluss er også stemmen til Franka, den bærer sangen, hun har den stemmen som kreves av låten.

Karakter: 3,5
(29) 


13.  Østerrike - Cesár Sampson - Nobody But You


Dette er en flott sang med en proff artist, dramatisk bygd opp og med et herlig gospelkor. Vet ikke om de kan få med den koreffekten på scena i Lisboa, men i tilfelle ikke så har Cesár Sampson den stemma som skal til for å klare den utfordringa. Akkurat utafor min Topp 10, men kan fort bli innafor Topp 10 når poengene telles opp 12. mai.

Karakter: 5 (11)

14. Hellas - Yianna Terzi - Oneiro Mou


Dette er storslått og enkelt på samme tid, til tider vakkert og et pluss at vi får høre gresk. Men likevel er ikke dette en melodi som helt tar meg, kanskje fordi jeg føler at det ikke er progresjon, at den står på stedet hvil gjennom alle tre minutta. Men er rimelig sikker på at dette blir finaleplass, vil få mange jurystemmer tror jeg.

Karakter: 3,5 (28)


15. Finland - Sara Aalto - Monsters


Sara Aalto overvinner sine monstre med en spenstig og fengende EDM-låt. En sjanger jeg normalt sett ikke er så glad i da jeg liker mer organisk musikk. Men som sagt, det er fengende og dette er en låt som kan nå langt hvis Sara treffer med framføringa og stemma holder like bra som på denne dampende videoen.

Karakter: 4 (24)


16. Armenia - Sevak Khanagyan - Qami


Sevak vant en suveren seier i Armenia, fikk flest stemmer av både fagjuryene og folket. Stort pluss at han synger på morsmålet. Jeg aner ikke hva han synger om, men han legger tydelig all sin innlevelse i framføringa og det er også et pluss i min bok samt at han har ei god stemme. Men sjølve sangen blir litt anonym og midt-på-treet for meg. Eneste jeg husker etterpå er hvordan han synger tittelordet "Qami"

Karakter: 3,5 (30)

17. Sveits - Zibbz - Stones


I et Eurovisionår med flere tekster med mening og til ettertanke handler denne om mobbing. Et tema jeg dessverre kan relatere til. Et meget spesielt refreng som bærer låten, og jeg synes det er et av de beste refrengene i år. Fortjener finaleplass lang lei i min bok, jeg elsker rockerytmene i låten, men det kan holde hardt for søskenparet i Zibbz i en semifinale med mange sterke vinnerkandidater.

Karakter: 4,5 (15)


18. Irland - Ryan O'Shaughnessy - Together


Dette er en tvers igjennom søt og fin melodi, ja rett ut litt småvakker og med en nydelig video. Men jeg er redd den er for pen, at den vil forsvinne i mengden. Synd, for er det noe jeg ønsker i ESC så er det at Irland skal komme tilbake og virkelig vise at de er den stormakten de en gang var. Så dessverre tror jeg det ender i semifinalen for irene også denne gangen. Men de skal ha for forsøket!

Karakter: 3,5 (32)


19. Kypros - Eleni Foureira - Fuego


Eleni Foureira er en megastjerne på sørligere breddegrader og kommer med en en stilfull poplåt der refrenget er fengende og bra. Men ellers synes jeg at sangen blir for oppstykka og jeg savner litt helheten. Trøkket er ikke der hele tida, og da blir det bare midt på treet for min del. Men rapportene fra Kypros' første prøve i går forteller om et fyrverkeri av et show så sjansene for at dette blir finaleplass er nok store.

Karakter: 3,5 (31)


Oppsummert så er det da følgende land jeg ønsker videre fra denne semifinalen: Albania, Aserbajdsjan, Israel, Østerrike, Bulgaria, Sveits, Makedonia, Hviterussland, Belgia og Litauen. Men jeg ser at dette blir nærmest umulig å tippe, for Finland, Hellas, Kroatia, Kypros, Tsjekkia og Estland vil også ha mer enn et ord med i laget. Eneste sjanseløse jeg kan se er Island, Armenia og Irland.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar