mandag 6. mars 2017

Old 97's - "Graveyard whistling"


Tilbragte helga hos mine foreldre i Molde og min far hadde bilradioen på Radiorock og P1 da han henta meg på busstasjonen. Der ble det spilt musikk som jeg øyeblikkelig likte, og det viste seg å være Old 97's fra Dallas og deres nye album "Graveyard Whistling". Også det et band som var et nytt bekjentskap for meg, men et meget trivelig et! De er et eminent countryrockband og er et av de ledende bandene innen alt. countrybevegelsen fra andre halvdel av 90-tallet og utover. De har holdt på siden 1993, og har som best nådd nr. 30 på Billboard Hot 200, med 2014-albumet "Most Messed Up".

Men la det være sagt med én gang, alle norske countryrockband bør høre på Old 97's og lære hvordan skikkelig countryrock skal spilles og fremføres. De to første sporene er lærebokeksempel som alle som vil slå igjennom i sjangeren bør sette seg ned og lytte nøye på.

"I Don't Wanna Die In This Town" er det heftig trøkk i, og med en tekst til ettertanke. "Bad Luck Charm" er også det også nallbra driv i, det er slik skikkelig coluntryrock skal være! Uheldigvis er ingen av låtene å finne med god kvalitet på YouTube.

Old 97's har gått tilbake til røttene og spilt inn albumet i samme studio som de spilte inn debutskiva fra -93. I "Good With God" har vokalist Rhett Miller en samtale med Gud, hvis rolle er inntatt av Brandi Carlile:


Her en liveversjon av "All Who Wander", begynner rolig, men skrur fort opp tempoet:


 I det hele tatt er alle låtene fengende, og det er et driv i musikken som jeg faller helt for. Et godt eksempel er også "Irish Whiskey Pretty Girls":


Litt bedre lyd her på "She Hates Everybody":


 Og når jeg tar med "Jesus Loves You" så har jeg tatt med alle sangene fra skiva som er å finne på YouTube:


 Et veldiug livat album dette, og som sagt, det er slik skikkelig countryrock skal låte. Ei skive til å bli glad i og i godt humør av.

Karakter: 5,5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar