mandag 20. mars 2017

Alison Krauss - "Windy City"




Alison Krauss er ute med nytt album. Vi snakker med den artisten som har vunnet nestmest Grammies i historien, 27 sammen med Quincy Jones og sammen med han den mestvinnende nålevende. Hun er dronninga av bluegrass, men her på "Windy City" er det ren country.

Og det er veldig bra country, synes jeg. Stemma til Alison Krauss er engleaktig vakker, og hun gir oss en fin blanding av rolige og fengende sanger. Tittelsporet er et flott eksempel på sistnevnte:


Dette er ekte og nær country, det er sjel i musikken og det er sjel i Alison Krauss' stemme. Ovennevnte sang er så fylt med alt dette at jeg kjenner en fysisk god varme bre seg i kroppen. Noen kaller det gåsehud forøvrig :)

Åpningssporet "Losing You" er av den rolige sorten, men likefullt vakkert:


"It's Goodbye And So Long To You" er en flott, livlig sak som tenderer mot gladjazz:


Til slutt må jeg ta med en flott og var versjon av Glen Campbells klassiker "Gentle On My Mind" (skrevet av John Hartford):


Jeg har virkelig kost meg med dette albumet i helga og må bare si at Alison Krauss gir meg den ekte og nære countryen som jeg er glad i. Og hennes vare og vakre stemme forsterker den meget gode opplevelsen. Et par litt svakere låter der det, men helhetsinntrykket er meget bra!

Karakter: 5.

PS: Det er også gitt en DeLuxe-versjon av albumet med sju låter i tillegg. Jeg har valgt å anmelde den ordinære skiva.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar