søndag 1. januar 2012

Ofra Haza




Godt Nytt år! Beklager en liten pause nå i jula, men jeg åpner 2012 med den vakreste stemme jeg vet om. Jennifer Nettles i Sugarland har den vakreste stemma av de nålevende, men heller ikke hun slår Ofra Haza, sangfuglen fra Israel med jemenittisk opphav. Det er så gjennomført vakkert, ja. ordet skjønnhet får en helt annen mening når jeg hører Ofra Hazas stemme.

Jeg oppdaga henne ikke før for snaue 2 år siden. Da i forkant av at Norge skulle arrangere ESC, eller Melodi Grand Prix tok jeg med hjelp av YouTube et tilbakeblikk fra 1971 (da jeg så ESC for første gang). 1983 var et gyllent år, ikke pga. den kjedelige vinneren, men pga. de som fulgte på plassene bak. Her til lands var det Carolas gjennombrudd som 16-åring på 3. plass og fløtepusen Daniel fra Jugoslavia på 4. plass som sjarmerte i senk mange norske ungpikehjerter som folk var mest opptatt av.

På 2. plass kom Ofra Haza for Israel med denne:



Allerede da var Ofra Haza en stor stjerne i Israel og etterhvert ble hun også det internasjonalt. Og så, i 1988 toppa det som ble kalt en musikalsk sensasjon hitlistene i Norge. I 4 uker var Ofra Haza nr. 1 på VG's singelliste med "Im Nin Alu", en blanding av tradisjonell orientalsk sang og jemenittisk folkemusikk fremført på hebraisk. Den var basert på et gammelt dikt skrevet av en rabbi i Jemen på 1600-tallet.



Ofra Haza fikk en karriere der hun samarbeida med størrelser som Iggy Pop, Michael Jackson, Whitney Houston, Sisters of Mercy og Sinead O'Connor. Men samtidig som hun hadde en verdenskarriere så hadde hun også med seg tradisjonene fra sitt opphav, noe som medførte at da hun vendte hjem måtte hun ikle seg en underdanig og tradisjonell rolle for å bli godtatt. Bl. a. var forventningene sterke om at hun skulle stifte familie og bli mor.

For å gjøre historien kort så trodde Ofra Haza at hun fant lykken i forretningsmannen Doron Ashkenazi som hungiftet seg med 15. juli 1987, da hun var 39 år gammel. Hun hadde slik tradisjonen krevde beholdt sin jomfruelighet til hun gifta seg, men Askhenazi ga henne ikke barn og lykke, han ga henne HIV og AIDS......

23. februar 2000 dør Ofra Haza av AIDS, og det bryter ut landesorg i landet. Fire dager senere deltar tusener i begravelsen.

En uendelig trist historie, at hun som hadde en av verdens vakreste stemmer skulle møte en slik skjebne. Men Ofra Haza ga verden mye nydelig sang og musikk, og hver dag oppdager stadig øere hennes store talent. Jeg har fire av hennes album, oOg det er spesielt hennes siste album fra 1997, bare kalt "Ofra Haza" som er sterkt for meg:



Også denne er vakker, fra det uutgitte albumet "Queen in Exile" fra 1995. Ofra Haza valgte ikke å gi det ut, da hun ikke var 100% fornøyd med resultatet.


Til slutt, en sterk opptreden fra 1999. En hyllest til Jerusalem og sangen er på hebraisk. Det er sterkt å tenke på at den dødelige sykdommen kanskje allerede da herja i kroppen hennes:



Det skal sies at politisk sett er jeg en sterk motstander av Israels politikk mot palestinerne. Samtidig må jeg i møte med så vakker kunst, en slik gjennomført skjønnhet i framtoning, musikk og stemme la politikken vike. Det er de som vil ha en kulturell boikott av Israel på linje med den som var mot apartheidregimet i Sør-Afrika. De om det, jeg vil uansett ikke slutte å lytte til Ofra Haza. Da finner jeg den komplette indre ro.

Her er link til artikkelen jeg har brukt som kilde: http://www.abcnyheter.no/kultur/musikk/100228/matte-leve-et-dobbeltliv

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar