søndag 3. juli 2022

The Warning - ERROR


 Long time, no se, 14 dager siden forrige innlegg. Jeg har vært på Tons of Rock og hadde der store konsertopplevelser med mange band. Spesielt gjorde Jinjer, The Darkness og Within Temptation dype inntrykk på meg. Dessuten var det meget emosjonelt da Åge Sten Nilsen og Wim Wam midt i settet sitt som første band på hovedscena lørdag bad om 1 minutts stillhet til minne mofrene for terroren i Rosenkrantz gate i Oslo natta før. 20-30000 musestille rockefans i et minutt var så verdig, og en meget spesiell opplevelse. Tragedien den natta la en demper på siste festivaldag, spesielt siden jeg sjøl har et voksent barn som er skeiv, som jeg bodde hos i Oslo. Terroren føltes som et angrep på alle skeive, inkludert hen jeg er far til.

Dette gjorde at det tok noen dager før jeg fikk hodet på rett plass igjen. Dessuten arbeider jeg i samarbeid med et forlag med å gjøre min debutroman klar til utgivelse til bokhøsten, og det tar mye av min fritid. Jeg kan forresten love at det blir mye musikk i den boka.

Så over til dagens musikk, og jeg holder meg til den hardere del av rocken, og et band jeg absolutt ønsker å se på neste års Tons of Rock. Søstrene i The Warning, Daniela, Paulina og Alejandra Villarreal fra Monterrey i Mexico ble verdenskjente med sin YouTubecover av Metallica-hiten Enter Sandman i 2014. Den ble en døråpner for de, og de har åpnet for størrelser som Aerosmith, The Killers, Alice Cooper og Def Leppard. Deres første headlinerturné i Nord-Amerika ble dessverre tatt av pandemien.

Men nå er de ute med sitt tredje album ERROR som henspeiler på det vi ofte får opp når det er feil med sider vi søker på nettet. Derfor heter albumets intro INTRO 404. Første halvdelen av albumet ble gitt ut på en EP, MAYDAY, ifjor og det begynner bra med DISCIPLE. Og det hever seg, CHOKE, var første singel før fjorårets EP-utgivelse, og er en knallåt:

Kombinert med en video som gir meg gåsehud blir dette en sterk opplevelse. I videoen opplever vi alle stadiene i hva som foregår under en drukning. Hvordan du synker, du blir etterhvert desperat fordi du holder på å kveles i mangelen på luft, du siger opp og øyner et håp i det du når overflaten, men så synker du ned igjen og alt håp er ute. Desperasjonen i Danielas vokal bidrar også til å gjøre dette til et av albumets beste låter.

ANIMOSITY, som betyr fiendtlighet er også en kanonlåt med et herlig driv.

Jeg synes at alle tre i bandet får vist fram sine styrker på dette albumet. Alejandra er meget dyktig med sin bass i å gi låtene den dybden de trenger, og Paulina er en trommis som bidrar med et driv og energi som jeg digger. Samt at Daniela altså har en stemme som passer utmerket til låtmaterialet, dessusten er hun en meget god gitarist. Dette gir da en totalpakke som jeg lar meg begeistre av.

MONEY er en låt der jeg føler at alle disse kvalitetene i bandet kommer fram:


På dette albumet tar The Warning i bruk effekten med å skrive albumtittel og låttitler med store bokstaver. De er ikke alene om det, Achille Lauro har også benyttet seg av den gimmicken. Om det er et tilsvar til alle som for tiden skriver sine titler med bare små bokstaver vet jeg ikke, men meg forteller det at vi har et band som sier fra om at de har noe viktig å fortelle. Det ser jeg bl. a. i EVOLVE der Daniela gir beskjed om at I'm not in danger / I'm the danger. Klarere kan det ikke sies.

KOOL-AID KIDS beskriver et hardt miljø der en løser problemer med nevene og ikke med ord. En sterk beskrivelse av et ungdomsmiljø som har sklidd for mye ut.

Min største favoritt på albumet får vi på slutten i den eneste som er på spansk. MARTIRIO, som betyr "Martyrdøden" på norsk er en dramatisk og ursterk låt som går gjennom kropp og sinn på meg. Det er en låt som virkelig tar meg, og videoen gjør den enda sterkere:

Medregnet introen og det litt rolige bonussporet Breathe (som altså skrives "normalt") er det 14 låter på dette meget solide albumet. Jeg vil ellers trekke fram den nydelige balladen REVENANT

Min bestilling til de bookingansvarlige i Tons of Rock er at de må få signert The Warning til neste års rockefest på Ekebergssletta. Ikke bare fordi dette er kvalitet fra start til slutt, vi trenger også å få vist hvor mange dyktige kvinner som utøver også den hardere delen av rocken. På årets festival talte jeg bare Tatiana Shmayliuk i Jinjer, Sharon den Adel i Within Temptation og Hedvig Mollestad Thomassen og Ellen Brekken i Hedvig Mollestad Trio.

Karakter: 5,5/6.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar