tirsdag 14. august 2018

Zephaniah OHora - This Highway


Nå er jeg bare nødt til å gjøre et unntak. Denne debutskiva til artisten med det kule navnet Zephaniah Ohora kom for over et år siden. Men det er først nå jeg har begynt å høre på den, og f.k. mandag skal jeg på konsert med han og hans band The 18 Wheelers på Moskus i Trondheim, og jeg kan ikke få nok av denne musikken.

Dette er altså en kar fra tjukkeste New York City som framfører ekte og jordnær country slik det skal gjøres, ubesudla av den blasse og popete mainstreamcountryen fra Nashville. Ohora kommer fra en strengt kristen familie, derfor har han navnet til en profet fra det gamle testamentet. Han er bookingansvarlig på New Yorks eneste honkytonk-klubb, og er nå ute på en Skandinaviaturné. Her i Norge skal han i tillegg til Trondheim spille på Bryggerihuset i Halden 22. august og på John Dee i Oslo dagen etter. Ellers har han fullt med spillejobber i Sverige både før og etter svippturen innom Norge.

Jeg elsker absolutt alle låtene på denne skiva, absolutt alle. Hvilke jeg skal velge å poste her blir da egentlig hipp som happ. Men jeg begynner med Take Your Love Out of Town:


En liveversjon av High Class City Girl From the Country:


Tittelsporet live:


Det lille jeg har lest om Ohora er at han studerte spesielt legenden Merle Haggard og hans musikalske uttrykk. Uansett hvem han har henta inspirasjonen fra, så er dette så rent, ekte, nært og med en så respekt for sjangeren at jeg blir helt henført. Det er slik god country skal spilles og formidles. Et veldig godt eksempel på det er også I Can't Let Go (Even Though I Set You Free):


Til slutt Way Down In My Soul:


Skiva består av ti egenskrevne låter og en sober versjon av klassikeren Somethin' Stupid. Jeg kan simpelthen ikke vente til jeg ser han på scena om seks dager, det blir stort!

Karakter (er det noen tvil?): 6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar