tirsdag 13. februar 2018

Hjerterknekt - "Det er ennå tid"


I 2011 ga Hadelandsbandet Hjerterknekt ut et album, "Lang Natts Ferd Mot Dag" som traff meg rett i solar plexus. Plutselig skjønte jeg hva det var frontmann og låtskriver Henning Klevmark skrev og sang om på det albumet og "Et Langsomt Farvel"året før. Det første albumet var om ekteskapet som havarerte mens "Lang Natts Ferd Mot Dag" var om den vanskelige tida etter bruddet, om veien videre, men også om håpet om å få livet på stell igjen."Hvor Er Du?" var et av eksemplene på desperasjonen som prega en del av låtene:



Musikken var til tider rå og hard til Hjerterknekt å være og jeg satt nærmest nummen tilbake. Det er fortsatt et av de albumene som har gjort størst inntrykk på meg noengang. Sjelden har jeg opplevd en artist og en låtskriver utlevere seg sjøl som på dette og på "Et Langsomt Farvel". Det var som jeg tenkte: Hva tenker exen om dette?

"Spor" som kom i 2013 var noe helt anna, totalt neddempa og var så fjernt fra den forrige skiva at det var rent rart. Stein Ove Berghyllesten "Jeg Hører En Gitar i Kveld" var en nydelig låt jeg tok med meg fra den utgivelsen. Og nå, nesten fem år senere har "Det er ennå tid" kommet. Ei skive der Hjerterknekt går mer tilbake til slik jeg kjente de fra deres første skiver, men ikke helt. Det er fortsatt noe neddempa, råskapen fra 2011-plata kommer nok ikke tilbake. Det er tydelig at livet har falt til mer til ro, men det er en søken etter nærhet og kjærlighet og det er historier som peker mot forhold som har gått fløyten, men der tapet synes lettere å bære. Henning Klevmark viser igjen at han har en ypperlig tekstforfatter, han er blant de beste vi har til å beskrive hele følelsesspekteret til et menneske. Musikalsk går Hjerterknekt noen steg mot countryen på flere av låtene uten at jeg vil kalle dette ei reinspikka countryskive.

Albumet åpner med "Nytt Kapittel". "Jeg vil skrive et nytt kapittel i boka om mitt liv" forkynner Klevmark etter at et forhold har gått over styr. Som alltid har han mye følelse i sin særegne stemme, noe som gjør historiene han forteller ekte. Jeg tror på de, og som leseren vil skjønne så er ikke Klevmark en tekstforfatter som går rundt grøten, han forteller ting som det er.

"Venta På En Vind" er mer var og er om å vente på en vind som kan puste ny giv i livet. Så får vi en ny versjon av klassikeren "Menn Av Hjertet", Hjerterknekts mest spilte låt på radio. Mer neddempa enn 1. utgivelsen. Jeg lurer litt på hvorfor Klevmark & co følte behov for å spille inn det en kan kalle deres signaturlåt på ny, men etter noen lytt må jeg erkjenne at 2018-utgaven står seg godt den også.

I rolige "Jeg Lover" erkjenner Klevmark overfor kvinnen han synger til at han skjønner at å gå inn i et forhold kan være skremmende, som et brent barn som skyr ilden. Men han lover å legge seg som en klopp over den strie elva for å hjelpe henne over. Vakkert beskrevet.

"E 134" er sangen fra en far som må ut på veien til sitt barn. Framtredende countryelementer i musikken og en tekst som passer til country. "Høyt Oppå Fjellet" er hyllesten til en far som har tatt kvelden, en takk til hva han har gitt som tekstforfatteren kan ta med seg videre i livet. "Farvel Til Deg" er om kvinnen som har reist sin vei og om nyorientering. Også her sterke drag av country.

"Det Lille Livet" er for meg et lite høydepunkt på skiva. Tekstforfatteren bor alene sammen med bikkja, men det er ei enslig dame som bor lenger ned i gata og som han drømmer om å manne seg opp til å invitere inn på en kaffekopp. "Det store lille livet er ikke så ille det" er dessuten en fin livsfilosofi. "For Gammel Til å Gi Meg" er den røffeste låten, og det er godt å høre en Klevmark som fortsatt har troen på det gode i livet.

"Stengetid" er en kjapp, god låt mens akustiske og rolige "Rikt og Vidunderlig Liv" bringer skiva i havn på en ettertenksom, men likevel optimistisk måte.

Dette er et album jeg etterhvert har blitt skikkelig glad i. Henning Klevmark skriver tekster som brenner seg fast og med mange treffende og originale vendinger. Når han og bandet rammer tekstene inn med musikk som gjør dette til en fullkommen totalpakke så er jeg som lytter solgt. Jeg vil påstå at Hjerterknekt er et av de mest undervurderte norskspråklige band vi har. Henning Klevmark er rett og slett en låtskriver av rang og av de ypperste vi har her til lands. Han er i eliteserien sammen med kolleger som Trond Ingebretsen, K. M. Myrland og Henning Kvitnes.

Karakter: 6.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar