onsdag 10. mai 2023

Rodney Crowell - The Chicago Sessions

Veteranen Rodney Crowell er en produktiv herre, og enda en gang forer han oss med ny musikk. Nå ti låter som er spilt rett inn med band, og det blir ikke mer nært og ekte enn det. Derfor kan jeg si med en gang at dette er ei skive som jeg er blitt forelsket i.

Det begynner med Lucky, der Crowell erkjenner at han har vært heldig som har hatt det livet han har hatt i musikkens tjeneste, og for at han er der han er nå. Fortalt på en varm måte:

Loving You Is The Only Way To Fly er en nydelig, slentrende kjærlighetserklæring. En låt som bærer litt essensen av dette albumet, den nærheten og ektheten jeg føler når jeg hører dette gir meg en egen ro.


 Jeff Tweedy fra Wilco er med på Everything At Once og bidrar til å gjøre også denne til en liten perle:


Min største favoritt her er en låt jeg kan kjenne meg igjen i. Making Lovers Out Of Friends er en advarsel mot å la nære vennskap gli over i kjærlighet. For tar kjærligheten slutt blir det vanskelig å ta opp igjen vennskapet. Også dette fortalt med en helt egen varme, en varme som jeg føler gjennomsyrer alle låtene.


Det er egentlig ikke mer å si. Dette er et album som er blitt et av mine musikalske høydepunkter til nå i år. De gamle er eldst og best, ihvertfall når det gjelder Rodney Crowell.

Karakter: 6/6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar