mandag 3. april 2023

Eurovision sesong 2023: Låt 30 - 16

De observante leserne så nok at jeg hadde to låter på plass 42, og da ble det jo litt feil får man si. Så dagens innlegg med mine låter rangert fra 30 til 16 fra årets Eurovisionsesong begynner derfor med han som avslutta i går, Atle Pettersen. 

30. Atle Pettersen - Masterpiece - Norge

Atle Pettersen fikk stemmen min i MGP-finalen fordi han traff pappahjertet mitt i denne nydelige sangen til sin lille datter. Jeg lever fint med at han ikke vant, for med Alessandra har vi en ursterk låt i Liverpool om en måned. Men dette mesterverket til Atle Pettersen vil jeg uansett ha med meg resten av livet!


29. Maria Celin - Freya - Norge

Dette var opprinnelig den låten jeg så som vinner av MGP. En småmektig låt som du hører er norsk, eller ihvertfall nordisk. Nå kom ikke Maria Celin seg til finalen, men jeg synes fremdeles at Freya er er kanonlåt som fortjener sin plass på denne lista.

28. Langi Seli og Skuggarnir - OK - Island

Söngvakeppnin skuffa meg i år med nesten bare flat mainstreampop. Men disse erfarne rockabillykarene livet kraftig opp, og med sin store popularitet på Island, ihvertfall blant de som har levd noen år så kom de seg helt til Gullfinalen. Der måtte de gi tapt for Diljá, og det var litt synd, for rent musikkhistorisk hadde det jo vært en innertier å sende et slikt bidrag til et Eurovision i Liverpool!

27. Sandra Lyng - Drøm d bort - Norge

Jeg var helt sikkert ikke den eneste som ble berørt av Sandra Lyngs gripende sang om et barn som opplever vold i hjemmet. Faktisk var det så sterkt at enkelte stilte spørsmålet om det ble for sterkt for MGP-settingen. Jeg synes ikke det, ikke noe tema er for lite eller for stort til å bli tatt opp i en låt, og da hører det også hjemme i MGP. Det ble ikke finale, men tusen takk Sandra for en låt vi trengte å høre! Og jeg vil påstå, en opptreden som vil lyse i MGP-historien.


26. Inspo - Sway - Latvia

Etter en disk var det 14 låter igjen i Latvia, de møttes alle til en semifinale for å luke vekk fire. En av de uheldige var denne låten her, som var en forhåndsfavoritt. For dette er en suggererende og sterk rockelåt, men noe tam vokal beseglet nok skjebnen her. For rent musikalsk er dette ypperlig i mine ører.


25. Felivers - Never Back Down - Polen

Jeg har nevnt at det var kontroverser i den polske finalen. Felivers var heller ikke en del av det bråket, men dette unge bandet tok meg med en drivende god rockelåt.

24. Herscenslus - Vremenska zona

Serbia hadde en utvelgelse av høy kvalitet i år, og jeg fikk med ett unntak alle mine favoritter, inkl. tre rockelåter til finalen. Unntaket var denne her, en henførende og fengende låt i beste Balkantradisjon.


23. Panetoz - On My Way - Sverige

Ikke en Melodifestivalen-finale uten en reinhekla partylåt, og den stod Panetoz for i år. Og dette er en partylåt av høy klasse. Jeg nynner fortsatt på refrenget, denne låten gjør meg bare glad! Fun Fact: En av gutta i Panetoz livnærte seg noen år som basketballproff i Tromsø!


22. Modà - Lasciami - Italia

Så endelig skal vi til Italia, og bandet Modà som ga meg gåsehud og klump i halsen med denne såre rockeballaden om et par som går hver sin vei. Nydelig, rett og slett! Et av som vanlig mange høydepunkt under årets Sanremo-festival.

21. Beatrich - Like A Movie - Litauen

Beatrich var min klare favoritt i Litauen, hun vant både sitt heat og sin semifinale, men i finalen ble det 3. plass både hos juryen og folket, og da ble det selvsagt bare den nederste plassen på pallen. En glad og kul rockelåt dette!

20. Dapunksportif - World Needs Therapy - Portugal

Mer rock, og dette bandet karret seg til den portugisiske finalen ved å vinne en ekstra seeravstemning om siste finaleplass i sin semifinale. I finalen ble Dapunksportif glemt av de sju fagjuryene og fikk bare 2 poeng alt i alt av de. Men seerne ville noe helt annet, der ble de nr. 3 til stor jubel fra bandet og det var nydelig å se at de fikk noe igjen for å delta. Dette er en energisk låt med en tekst til ettertanke om den tida vi lever i. Her er det mye frustrasjon som må ut.

19. Keira - No Business On The Dancefloor - Finland

Käärija og Cha Cha Cha gjorde rent bord i UMK-finalen i Finland, men debutanten Keira imponerte meg med sin aller første låt som artist. Selvsikker opptreden, og en fengende og drivende god poplåt helt etter mitt hjerte. Håper derfor Keira blir å se også i senere utgaver av UMK, og kanskje i Eurovision. Potensialet er der i fullt monn!


18. Detour - Master Blaster - Kroatia

Enda en kul poplåt som minner litt om belgiske Vaya Con Dios, for dem som husker de fra 90-tallet. Var min største favoritt i Kroatia, men var ikke særlig påaktet av mange andre. Derfor var det gledelig å se at de til slutt havna helt opp på 3. plass, høyst fortjent etter min smak!


17. m els - So Good (At What You Do) - Estland

En av flere perler fra den estiske finalen, Eesti Laul. En fengende låt, som handler om å bryte ut av et manipulerende forhold og stå på egne bein. 


16. Patrisha - Hush - Latvia

Etter at Inspo forsvant ut var Patrisha håpet mitt i Latvia. Jeg så for meg at denne litt industrielle poplåten ville stå ut i Liverpool. Men i Supernova-finalen ble hun nr. 2, slått av bandet Sudden Lights. Synd, etter min smak. Patrisha er etter hva jeg forstår stor stjerne i Latvia, og at de måtte jobbe en stund for å overbevise henne om at det var riktig å delta i Supernova. Jeg håper at 2. plassen ikke gjør at hun avviser et nytt forsøk, for basert på det jeg ser og hører her så er hun en klasseartist.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar