lørdag 12. mars 2022

Sabaton - The War to End All Wars

Sabaton er ute med et nytt konseptalbum om 1. verdenskrig, etter "The Great War" som kom i 2019. Og det er en skjebnens ironi bandet ikke kan noe for at det kom ut en uke etter at vår tids Hitler ga Europa en ny krig. 1. verdenskrig ble i datiden sett på som krigen som skulle gjøre en slutt på alle kriger. Historien har dessverre vist oss hvor feil det var å tro noe slikt. Uansett, Sabaton kunne vel egentlig ikke være mer uheldig med albumtittelen gitt omstendighetene Europa er i nå.

Men jeg har hørt mye på dette albumet den siste uka, for dette er musikk som uansett fortjener å bli hørt For Sabaton drar igjen i gang med den sterke powermetalen de er så kjent for, og de lar meg som lytter bli kjent med nye sider ved krigen som ble avslutta i 2018. Men det skal sies, jeg har ikke dykket så dypt ned i historiene som jeg gjorde på forrige album. Denne gangen har jeg latt musikken ta hovedrollen framfor historiefortellingene.

Dreadnought betyr å ikke frykte noe, og jeg skjønner nå med denne lyric-videoen at det er snakk om et krigsskip som tydeligvis var med på mange slag. Joakim Brodén viser både her og på de andre låtene hvilken autoritet han har som vokalist, En autoritet som trengs med den tematikken Sabaton har i tekstene sine. Koringen er også førsteklasses, og musikerne får også briljere her:

Soldier of Heaven skjønner jeg også nå har en sterk historie. Som det framgår helt på enden av videoen så er denne sangen tilegna alle de som aldri kom hjem fra denne grusomme krigen. Og alle de familiene som dermed ikke fikk en grav å gå til og sørge ved. 

Som jeg skrev om forrige album så har jeg ikke inntrykk av at Sabaton glorifiserer krig. De forteller historiene til enkeltmenneskene som hver på sin måte ble en del av krigshistorien, om heltedåd og om hvor grusomt krig er. Det er også viktig historie som fortelles og inntil 24. februar kunne jeg også ha skrevet at det er viktig at disse historiene fortelles for at vi ikke skal få krig igjen på vårt kontinent. Slik ble det dessverre ikke, men at det finnes despotiske ledere som ikke vil ta lærdom kan ikke bandet noe for. Her er Hellfighters, som jeg tolker er historien om en gruppe amerikanske soldater:

Christmas Truce må med. Historien om krigens første jul, der soldater gikk ubevæpnet opp fra skyttergravene for å feire jul. De som var fiender var for to dager venner som spilte fotball, delte julesuvenirer, sang juseanger og gravla falne sammen. En sterk historie om at mennesker for en stund klarer å legge fiendskapet bak seg og se på hverandre som medmennesker. En låt og en video som var blant de som gjorde størst inntrykk på meg ifjor.

Det er som det skal være at fredsslutningen i Versailles avslutter albumet:

Konklusjonen er at Sabaton igjen har levert et solid album. Igjen er det sterke historier de forteller, og som sagt er det ikke bandets feil at denne skiva kom samtidig som vår tids Hitler tørna gal og sendte Europa ut i en ny krig. De har muligens fått grobunn for nye låter, men ikke på en måte som de ønsket seg.

Karakter: 5.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar