torsdag 16. februar 2017

MGP 2017


Låtene til Årets Melodi Grand Prix er ute. Ikke siden Rybak i 2009 har min favoritt vunnet, og jeg tror jeg aner konturene av at den rekka forlenges med et år til. Jeg føler at det norske folk ikke tør gå utafor boksen, de velger det som er trygt og sikkert, og da gjerne ei ballade. Ballader er vel og bra, men nå har vi sendt tre strake og det er på tide med forandring. MGP / ESC er for meg glam og fest, da må vi tørre å sende sanger som det er litt fart og trøkk i, og ikke henge oss på trenden med å sende ballader som en del av landa som er klare med sine låter allerede har gjort, i den tro at samme oppskrift som (dessverre) vant ifjor duger i år igjen.

Så her er min dom, fra 1 til 10:

1. Jenny Augusta - "I Go Where You Go"


Fengende etnisk countryaktig, vakkert framført. Dette er en låt som satt fra første lytt for meg. Mangefasettert lydbilde, men likevel enkelt og liketil, med fuglekvitter, fele og banjo og mange andre spennende instrumenter.

Terningkast: 5.

2. Ammunition - "Wrecking Crew"


Åge Sten Nilsen vil til Kiev igjen, og det er ikke meg imot om han får ta med seg sitt Ammunition dit. Jada, alle rockeklisjeer er i bruk her, og noen vil vel si at dette er generisk rock. Men det er tøft, det er tett og Åge Sten er en ringrev som kan dette dette, og som vet å levere det som skal til. Det er veldig tett mellom denne og nr. 1, og om det står mellom disse to blir jeg like glad uansett hvem av de som stikker av med seieren.

Terningkast: 5.

3. Rune Rudberg Band - "Run Run Away"



Nå må det ha tørna helt for Halsethen tenker dere vel. Nei, ikke helt :) "Rune "fuckings" Rudberg" var det ei meget indignert dame som skrev på MGP Norge sin Facebookside da artistene ble offentliggjort, og det sier noe om at den godeste Rudberg fremdeles er kontroversiell. Men fyren har (endelig) blitt voksen, får mye kred for musikken sin og var endatil coach og sjangerdommer i Stjernekamp i høst. Og dette er rett og slett den beste låten mannen har levert siden han satsa på country. Denne her vokser hos meg, og jeg ser den gjerne i Gullfinalen, fengende country med humør. Vinner gjør den ikke, men Gullfinale vil nok Rudberg være mer enn fornøyd med. Og skulle han mot formodning vinne så kan Henning Kvitnes bare skrote "Evig Eies Kun et Dårlig Rykte" fra settlista si :)

Terningkast: 5.

4. Elin & The Woods - "First Step In Faith (Oadjebasvuhtii"



Så til den mest spennende låten i årets felt. Ikke åpenbart fengende, men det er noe trolsk, eggende og suggererende over denne her. Utenom den engelske tittelen synger Elin Kåven bare på samisk, og i samenes jubileumsår (100 år for det første samiske stormøtet) hadde det vært ideelt å sende denne til Kiev. Og jeg tror den i så tilfelle vil kunne gjøre det skarpt, mange ute i Europa tror jeg vil synes dette er spennende. En outsider i årets MGP og meget vel vinneren.

Terningkast: 4.

5. Ella - "Mama's Boy"



Et moderne lydbilde og fengende låt. Får en feelgoodstemning av denne, spesielt refrenget sitter meget bra. Kanskje en liten outsider, men tvilsomt med seier. Uansett et hyggelig bekjentskap og jeg håper å høre mer fra Ella framover.

Terningkast: 4.

6. Amina Sewali - "Mesterverk"


Årets eneste låt på norsk, og det er et stort pluss. Amina er behagelig å høre på og det er også moderne rytmer her, men pianoet er behagelig med til tider. Småfengende, og jeg liker den.

Terningkast: 4.

7. Jowst - "Grab the Moment"



Så er vi kommet til de sangene som jeg stiller meg helt likegyldig til. Inn det ene øret og ut det andre. Fengende tendenser i refrenget, men ellers ikke noe som hever denne over gjennomsnittet.

Terningkast: 3.

8. Ulrikke - "Places"



Av en eller annen grunn hadde jeg denne nokså høyt etter første lytt, noe jeg ikke skjønner etterhvert som jeg har hørt den flere ganger. Moderne lydbilde, men jeg føler at det er en sang som ikke går noen steder. Helt gjennomsnittlig.

Terningkast: 3.

9. In Fusion - "Nothing Ever Knocked Us Over"



EDM-dance og fenger til tider, men ellers er dette en helt flat, gjennomsnittlig låt som gir meg lite eller ingenting. Fyllmasse i mine ører.

Terningkast: 2.

10. Kristian Valen - " You and I"



Bare så det er sagt, jeg har sansen for folk som reiser seg etter å ha gått brutalt på snørra, det har både Åge Sten Nilsen og Rune Rudberg gjort. Men i motsetning til de så kommer Kristian Valen med ei intetsigende ballade som går absolutt ingen steder. Den er rett og slett svak og gir meg null og nada. Surrehuet Stein Østbø i VG har den som favoritt, og det forteller meg at ja, Valen kan faktisk vinne. Hvis det norske publikum samt den internasjonale juryen velger det safe og det trygge. Men herre min, vinner denne så....... Nei, jeg lar det bli med det, bortsett fra en bønn: Ikke stem på denne!!!!!!

Terningkast: 1.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar