tirsdag 24. desember 2019

Årets låter 2019: 21 - 30


Illustrasjonsfoto: Leslie Stevens, foto: ukjent. Fra musikkbloggen.no

Først av alt vil jeg ønske dere alle ei riktig God og fredfull Julehøytid!

Nå begynner det å dra seg til i min nedtelling av Årets låter, det er bare å gå løs på de ti som jeg har plassert på 21 til 30:

21. Aldegunda - I Want Your Love


En fyrrig sang med sydlandske rytmer om lesbisk kjærlighet i den litauiske uttakinga til Eurovision. Den stranda i kvartfinalen, kanskje var det et tema litauerne ikke var helt klare for, det vet jeg ikke. Men jeg elsker rytmene i denne låten. Noen mener at teksten er rimelig repetetiv, og at kanskje det var dens bane. Slike uvesentligheter bryr ikke jeg meg om, for jeg synes dette er ei herlig totalpakke.

22. Leslie Stevens - Falling


For meg er dette en gripende sang om å falle ned i depresjonens mørke. Inderlig og nært framført.

23. Jeremy Ivey - The Dream and the Dreamer


Veldig godt skrevet om drømmen og drømmeren som ikke blir helt enige, men som avsluttes med et ønske om at det går bra for de.

24. Caroline Spence - Angels or Los Angeles


Jeg har ikke fått helt tak på hva denne sangen handler om, men uansett er den utrolig vakker. Og framføringa til Caroline Spence er bare vakker den også.

25. Synne Valtri - I'll Do It My Way


Egentlig en helt enkel poplåt fra Eesti Laul, Estlands uttaking til Eurovision. Men den traff meg midt i hjertet i all sin enkelhet og jeg følger Synne Valtris oppfordring om å lukke igjen øynene og bare se for meg hvordan jeg ønsker at livet skal være.

26. Unnveig Aas - Biggest Love


De fire første sangene på Unnveig Aas' album "Young Heart" som kom i høst er så uhørt vakre at jeg fikk helt frysninger da jeg hørte på den første gangen. Og vakrest av alle er denne her. Når jeg trodde at det ikke kunne bli vakrere ble det nettopp det med en usannsynlig nydelig bakgrunnsvokal på slutten.

27. Leslie Stevens - Sylvie


En til fra Leslie Stevens, og jeg vet ikke helt hvilke adjektiver jeg skal bruke. Men ihvertfall så er det en gripende historie som fortelles og måten musikken rammer den inn på er akkurat slik den skal være.

28. Sabaton - Great War (History Version)


Svenske Sabaton kom i år med et konseptalbum om 1. verdenskrig, krigen som liksom skulle gjøre slutt på alle kriger. Vi vet jo alle at sånn ble det ikke...... Jeg foretrakk den versjonen der en kvinnelig stemme forteller bakgrunnen for hver enkelt sang. Og tittellåten er egentlig albumets anthem. Dette er mektig så det holder, og Sabatons budskap er rett og slett at krig ikke er så edelt og bra for å si det mildt.

29. Beth Hart - Thankful


Beth Harts følelsesladde takk til sine foreldre for alt de har vært for henne. Til å få klump i halsen og ståpels av. Denne versjonen er nedstrippa i forhold til albumversjonen, det gjør det ennå mer ekte og nært.

30. Hurula - Järnvägsbron


Svenske Hurula lager musikk fra livets skyggeside, og han gjør det så inderlig nakent og rett på. Underveis i sangen blir "Järnvägsbron" til "Självmordsbron" og da er det egentlig ikke mer å si.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar