torsdag 7. august 2014

Bøgdabråk


Da jeg tidlig i sommer tok sjansen på å kjøpe albumet "Gå Som Det Her" med trønderbandet Bøgdabråk regna jeg med at de var et av mange countryrockband som popper opp for tida. En musikkform jeg liker godt, men likevel er det påfallende mange band som satser på den stilen nå om dagen. Og ja, dette er countryrock, men også et godt innslag av trønderrock, sjøl om det skal sies at det er to musikkstiler som lett glir over i hverandre.

Bøgdabråk kommer fra Roan i Sør-Trøndelag og ble danna i 2001 av vokalist og låtskriver Leif Inge Hopstad. De første årene spilte de bare i nærområdet, men har etterhvert ekspandert og spiller nå landet rundt. Første skiva kom i 2008, "Livet Som Ung" og "Sladder" kom i 2010. "Kom Som Det Her" kom ut ifjor (2013).

Jeg synes dette er bra musikk, sjøl om det er typiske tekster som en kan forvente fra et bygdeband, som "Hattkaill" og "Bøgda". Og her er nettopp "Hattkaill":
 
https://www.youtube.com/watch?v=YyHAAY91HVw

"Sånne Kara":


"I Kveill":

https://www.youtube.com/watch?v=qLD3-GR86ic

Foruten Leif Inge Hopstad består Bøgdabråk av: Arne Jan Hopen (tangenter, trekkspill), Tommy Folstadli (trommer), Morten Lerstad (bass) og Morten Kallar (gitar).

Det er flust av norske band som satser på countryrock om dagen og kvaliteten på en del av de kan diskuteres. Men i mine ører er Bøgdabråk et av de bedre i klassen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar