søndag 30. desember 2012

Hanne Boel


 Coverbilde - "Kinda Soul"

Dansk musikk har jeg ikke hatt så nært forhold til. Jeg kan vel huske bare seks artister jeg har eller har hatt musikk av: Gasolin', Kim Larsen, Shu-bi-dua, Delta Cross Band, Nanna (hun som skrev og først framførte "Tusen Bitar", som Björn Afzelius fikk en kjempehit med) og altså Hanne Boel.

Denne sangerinnen med den sterke stemmen hadde jeg en meget sterk konsertopplevelse med på Momarkedet på Mysen en gang på begynnelsen av 90-tallet. Hennes versjon av "Hey Jude" var en enorm opplevelse den kvelden og det førte til at jeg kjøpte albumet "Kinda Soul" som kom i 1992, med den versjonen. En av de beste Beatlescover jeg har hørt. Men merkelig nok finner jeg ikke Hanne Boel på YouTube med "Hey Jude".

Men det er to andre favorittsanger fra "Kinda Soul" som jeg vil presentere. Først "Don't Know Much About Love" fra da Hanne gjesta en Åge Aleksandersenkonsert på Trondheim Torg i august-11:


"Starting All Over Again", og da får jeg problemer. Jeg finner sangen på YouTube, men får den ikke opp som alternativ når jeg skal legge den ut her. Derfor må jeg nøye meg med linken:

http://www.youtube.com/watch?v=EoeEa7hZEvQhttp://www.youtube.com/watch?v=EoeEa7hZEvQ

Allerede i 1995 kom "Best Of Hanne Boel" som jeg også har, og tar med to fine sanger derfra:

"Light In Your Heart":


"I Wanna Make Love To You":


Hanne Boel har gitt ut mange album både før og etter dette, men de har jeg ganske enkelt ikke. For meg er det "Kinda Soul"-albumet med de  mange høydepunktene der samt konsertopplevelsen på Momarkedet for drøyt 20 år som for meg definerer artisten Hanne Boel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar