lørdag 1. desember 2012

Ellen Foley





Bildet er henta fra Ellen Foleys nettside  http://foleyzine.tripod.com/


Nå er jeg kommet til en av mine store tenåringsidoler og et av albumene som står som en påle som et av de mest betydningsfulle albumene når jeg ser tilbake på min ungdomstid, Ellen Foley og hennes debutalbum "Night Out" fra 1979. Jeg husker ikke hva som gjorde at jeg kjøpte skiva, men den ble til et monumentalt album for meg. Ellen Foley, Blondie, Status Quo, de tre kunne jeg sette på på full guffe på stereoen på stua når jeg kom hjem fra skolen til tomt hus og bare blåse ut alt. Jeg var et nytt menneske etterpå.

Ellen Foley fikk aldri noen særlig kommersiell suksess og hun forsvant fra rampelyset etter tre album. Og sjøl om vi hadde Suzi Quatro, og sjøl om vi hadde Joan Jett, kvinnelige rockesangere hadde det ikke lett på den tida, det var meget vanskelig å slå igjennom. Det førte nok til at Ellen på sine to andre album, "Spirit of St. Louis" og "Another Breath" var mer popete enn rockete. Det gjør også til at "Night Out" for meg er Ellen Foley-aøbumet, det albumet som for meg definerte artisten Ellen Foley.

Det er stemmen, det er dramaturgien i musikken, det er hele pakka Ellen Foley som gjør at "Night Out" for meg er et så monumentalt album. Jeg kunne ha spilt alle 9 låtene, hver og en av de er veldig sterke og vitner om en artist med en særegenhet som absolutt hadde fortjent mer kommersiell suksess, ihvertfall slik jeg ser det.

Albumet åpner med powerballaden "We Belong to the Night", en låt som fremdeles gir meg komplett gåsehud. Og husk, her har hun med seg størrelser som Mick Ronson og Ian Hunter:


"Stupid Girl" - straight forward rock'n roll, skrevet av Jagger/Richards, sier ikke mer:)


"Sad Song" - nyyyyydelig:)


"Hideaway":


Fra "Spirit of St. Louis, et album der faktisk Clash er backingband. "The Shuttered Palace", skrevet av Joe Strummer og Mick Jones:

 

"Torchlight":


Fra "Another Breath", "Let Me Be the One You Love":


Håper med dette at jeg har åpna ørene for Ellen Foley, en artist som fortjener å ikke bli glemt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar