torsdag 27. desember 2012

Gary Moore



Bildet er henta fra  myguitarsolo.com/content/gary-moore


Gary Moore var booka inn til Notodden Bluesfestival i august ifjor. Dit kom han ikke, han døde brått av et hjerteinfarkt 6. februar tidligere det året. Med det mista bluesen og rocken en av sine aller største gitarister, om ikke den største.

Og ja, nordiren Gary Moore var fantastisk på gitaren. 1987-albumet "Wild Frontier" var det eneste jeg i sin tid hadde med han (på kassett), men det var et uovertruffent album der Moore skapte magi med sin elektriske gitar. Så da jeg fant samlealbumet "Out In The Fields", så måtte jeg ha det.

Til tider så fikk Moore toner og lyder ut av gitaren jeg ikke trodde var mulig, han trylla fram helt ekstreme lyder og soloer. Han var rett og slett en trollmann på gitaren, verken mer eller mindre.

I mine ører er Gary Moore den beste, den mest eminente gitaristen jeg har hørt. Det er bare å lene seg tilbake og nyte!

Jeg tror ikke jeg skal si så mye mer, jeg lar musikken tale for seg:

"Out In The Fields":


"Over The Hills And Far Away":


Fantastiske "Parisienne Walkways":


"Empty Rooms":


"Still Got The Blues":


"Wild Frontier":


R.I.P. Gary Moore. True Legend.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar