tirsdag 18. desember 2012

Europe

 
Bildet er henta fra fanpop.com

Nå er jeg flau....... Etter Erlend Bratland forrige uke var jeg sikker på at Europe var neste på kjøreplanen, men samle-CD-en "Rock The Night" stod ikke på den plassen i CD-hylla. Jeg var egentlig sikker på at det var jeg som hadde kjøpt den, men slo meg til ro med at det likevel måtte ha vært fruen som hadde gjort det og at jeg hadde fått lånt den slik at jeg fikk den inn på iPoden.

Men så, i går kveld da jeg skulle se litt mer på de artistene/CD-ene som ligger nærmest an i løypa fant jeg den med Europe feilplassert...... Og som den perfeksjonisten jeg er så oppleves dette ikke godt. Men gjort er gjort og spist er spist, "ikke noe å gjøre med" som legendariske Øyvind Johnsen brukte å si da fotballandslaget slapp inn mål på 70- og begynnelsen av 80-tallet, noe som skjedde ganske ofte........

Europe, puddelrockerne fra Sverige som opplevde verdensberømmelse og knallsuksess på 80-tallet. Når jeg hører på dette dobbelalbumet med tils. 32 låter må jeg nok si at det er et stykke mellom de store høydepunktene. Joda, det er tøft og det er rytme og det er til tider slett ikke verst. Men jeg synes det går veldig mye på det jevne.

Å kalle Europe for "one hit wonders" er altfor drøyt, men det er ikke til å legge skjul på at monsterhiten "The Final Countdown" naturlig stikker seg ut. Og akkurat den har det en rockehit skal ha, den er fengende, den har driv, det er fett gitarspill og vokalen til Joey Tempest er slett ikke verst:


Balladen "Carrie" er heller ikke så verst:


Til slutt en Europelåt som kanskje ikke er blant de mest kjente, men en som peker seg ut i mine ører, "Got Your Mind In The Gutter":






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar