torsdag 30. desember 2021

Årets album 2021: 11 - 20

Da har jeg gått gjennom albumene jeg har skrevet om her på bloggen i år, og kommet fram til en liste over de 20 albumene som jeg ga best karakter i år. Jeg deler det i to, så i dag kommer altså 11 - 20. I overskriften er link til selve artikkelen.

Når det gjelder anbefalte låter tar jeg for variasjonens skyld med andre låter for de artistene som har hatt en inne på min liste over Årets sanger.

 

20. Charlie Marie - Ramble On

En meget sold albumdebut fra Charlie Marie, som kommer fra Rhode Island på USA's østkyst, landets minste delstat. Mange fengende og fine låter på denne skiva, fra en artist jeg tror vi vil få høre mye fra de nærmeste årene.

Anbefalt låt:


19. Yola - Stand For Myself

Engelske Yola er et fenomen. I beste Gram Parsons-ånd slo hun gjennom i 2019 med et album med en solid blanding av country og soul. På årets oppfølger tar hun nye steg som artist, jeg får vibber til både Diana Ross og Tina Charles, og hele plata er en lang musikalsk fest. Yola holder for det meste til i USA, og har skapt seg et navn der, med bl. a. flere Grammynominasjoner for debutalbumet.

Anbefalt låt:

 

18. Utmarken - Svåra År

Jeg bare elsker nordsvensk folkmetal slik Mathias Gyllenhahn og hans kompiser i Utmarken gjør det. Også dere tredje album er spekket med mektige komposisjoner som virkelig går gjennom marg og bein. Et av mine beste rockeopplevelser i år dette!

Anbefalt låt:

 

17. Wig Wam - Never Say Die 

Jeg fortsetter med rock, for i januar kom Wig Wam med sitt comeback-album, og jammen som det slo! Det er ikke så veldig mye glam igjen, dette er ærlig og rett fram heavyrock som jeg elsker. Jeg koser meg gjennom hele albumet!

Anbefalt låt:


16. Zoe FitzGerald Carter - Waterlines

I Norge hadde nok Zoe FitzGerald Carter havnet under kategorien viser. Men uansett er dette albumet, som jeg fant ved en stor tilfeldighet, en musikalsk oase som fyller meg med ro og harmoni i en tid der det virkelig trengs. En behagelig stemme og gode låter gjør at jeg for en stakket stund kan vinke farvel til alt rundt meg,

Anbefalt låt: 


15. Maia Sharp - Mercy Rising

Litt melankolskaktig musikk i Jason Isbell-land er det som møter meg på dette albumet med Maia Sharp. Melankolsk musikk er ikke det jeg vanligvis hører særlig på, men slik Maia Sharp leverer det på denne plata er det bare nydelig. Litt drømmende preg er det også over musikken, og jeg blir helt henført.

Anbefalt låt:


  

14. Jack Ingram, Miranda Lambert, Jon Randall - The Marfa Tapes   

Tre artister og låtskrivere som går tilbake til røttene der noen av deres låter ble skrevet og spiller de inn i one take, slik de var helt i starten, nakne med gitaren. Og innspilt ute, med lyder fra kyr i nærheten og på en sang et helikopter fra Border Patrol. Et av årets mest særegne album, men fylt med så mye sjel, ekthet og nærhet at jeg simpelthen elsker det!

Anbefalt låt:


13. Steve Earle & The Dukes - J.T.

Plata som strengt tatt ikke skulle ha blitt til. Men sånn er ikke livet bestandig. 20. august ifjor døde Justin Townes Earle, og 4. januar i år, på det som skulle vært hans 39-årsdag kom denne plata ut. Der far Steve sammen med sitt band spiller inn noen av sønnens sanger. Det skulle vært omvendt om en 20 års tid eller noe. Istedet ble det sånn det ble. Et album det gjør vondt å høre på, men som fyller meg med takknemlighet over at Steve gjorde dette så kort tid etter sønnens plutselige død.

Anbefalt låt:


12. Tove Bøygard - Eld

På nyåret kom Tove Bøygard med enda et album som står som en påle i norsk musikk. Og her brer hun ut sine musikalske vinger, som jeg beskrev det i omtalen. Igjen er det også tekster til ettertanke om det samfunnet vi lever i, og om den politikken som føres. Tove Bøygard gir oss den dårlige samvittigheten som vi som samfunn trenger, og hun gjør det på en aldeles utsøkt måte.

Anbefalt låt:


 

11. The Shootouts - Bullseye  

Et band fra Ohio som på sitt andre album gir meg den countryen jeg elsker mest av alt: Fengende, jordnær og ekte. Ei plate fylt med gode melodier og en vokalist i Ryan Humbert, med en nydelig følsom og karakteristisk stemme. Et av mine desiderte countryhøydepunkt i år!

Anbefalt låt:






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar