onsdag 15. desember 2021

Årets sanger 51 - 60

 Da er jeg kommet til del 2 av min liste over det jeg synes er Årets sanger.

60. Oslo Ess - Hva Om Vi Tar Feil?

Et Oslo Ess i kjent musikalsk stil stiller spørsmål ved om det som er oppleste og sannheter for de fleste er feil. Dessuten er dette rock helt etter mitt hjerte, fengende som bare fy.

59. John Amadon - Without A Doubt

John Amadon har bare et håndfull følgere på Spotify, men god musikk lager han likevel. Dette er en behagelig og fin sang om et møte mellom en introvert og sjenert mann og en utadvent kvinne, og om hvordan de til tross for disse motsetningene tiltrekkes av hverandre.


58. Yola - Dancing Away In Tears

Engelske Yola gjør stor lykke i USA med sin musikalske miks av country, R & B, soul og disco. Som denne sangen her der hun er på sitt beste. En deilig låt som duver avgårde ledet av en artist med den utsøkte stemmen. Rå, men samtidig følsom.

57. Jeremy Ivey feat. Margo Price - All Kinds of Blue

Margo Price er countryrebellen som i sine sanger har tatt opp lønnsforskjellene mellom menn og kvinner og vold i nære relasjoner. Hun er en pain in the ass for countryens establishment og trumpistene og er ikke redd for å ytre hva hun mener. Her i en heftig og dritfengende låt sammen med ektemannen Jeremy Ivey, han selv en fremragende artist.


56. Charlotte Cornfield - Headlines

Canadiske Charlotte Cornfield med en behagelig sang om det å gå rundt i coronarammede Toronto, men likevel møte mennesker og komme i interaksjon med de. En video der vi får se delingsøkonomi i praksis. En upretensiøs sang som er deilig henslengt og laidback.

55. Juanita du Plessis, Franja du Plessis, Ruan Josh – Try Everything

Country fra Sør-Afrika med en herlig oppløftende tekst om ikke å gi opp, om å prøve alt for å nå målet, få oppfylt drømmen. En perfekt låt for meg som holder på å sluttføre min første roman, og som sikkert vil møte mange humper på veien mot utgivelse. Denne sangen vil jeg ha med meg i den prosessen. Dessuten er den sjukt fengende og førsteklasses produsert.


54. Nocturna - New Evil

Nocturna er et nytt band på heavy metalscenen, og dette er deres aller første utgivelse. En heftig låt som bærer bud om mye god musikk i vente. Med to kvinnelige vokalister og et herlig driv i musikken. Jeg aner ikke hvor de er fra, eller hva bandmedlemmene heter, men gleder meg likefullt til fortsettelsen!

53. Albin Lee Meldau – Josefin

Det er først nå nylig at jeg fikk en anbefaling på denne sangen her av en for meg helt ukjent svenske. Men den er bare nydelig, og jeg lurer på hvorfor i all verden jeg ikke har hørt om Albin Lee Meldau før. Nydelig kor og en meget behagelig og følsom stemme. En slik sang og artist hadde Melodifestivalen trengt, som en motvekt til den A4-aktige popen som dominerer der.

52. John Mellencamp, Bruce Springsteen – Wasted Days

To tilårskomne veteraner ser tilbake på et langt liv i rockens tjeneste samtidig som de lurer på hva livet har igjen til de. De skaper fire minutter med magi her Mellencamp & Springsteen, og vi fans synes ihvertfall ikke at disse to har hatt særlig mange bortkastede dager!


51. Sie Gubba - Feil plass i livet

En litt sår sang om å innse at et forhold ikke går lenger, og at det beste er å slippe hånda. Her er Petter Øien på sitt beste som vokalist der han på en førsteklasses måte formidler de såre følesene i teksten. Og en lun melodi der et fett riff fra 2:20 og utover virkelig hever dette til en utrolig fin sang. Sie Gubba på sitt aller beste.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar