tirsdag 14. desember 2021

Årets sanger 61 - 70

Det er den tida på året igjen, der alt skal oppsummeres. Også innen musikkens verden. Jeg har gjennom hele 2021 lagt til låter på en spilleliste kalt "Årets sanger 2021". Sanger fordi det er jo det det er. En låt er ikke nødvendigvis en sang. Men jeg har syndet mot dette sjøl så mange ganger at jeg egentlig sitter i glasshus ...

Nok om det. 110 sanger kom inn på lista til slutt. Jeg har nå foretatt en kvalitetssikring og har landet på 70. Og for mangfoldets del er det ingen artister her som er representert med to sanger. Det er vel et unntak der en artist har med en sang som soloartist og er med på en annen sang med noen andre artister. 

Kriteriene ellers er at det er sanger som berører, eller som rett og slett bare er fine, lystige, setter meg i godt humør. Noe i den dur.

Vel, nok snakk, vi går i gang.

70. Riley Downing - Deep Breath

Dette er absolutt en sang som er noe for seg sjøl. Riley Downing har en helt særegen laidback stemme. Og når han i tillegg stiller med en vanvittig kul video så må han bare med på lista!


69. Gabrielius Vagelis - My Guy

Litauens utvelgelse til årets Eurovision var egentlig et skuebrød, for det var opplagt at The Roop, som var en av de store favorittene til å vinne Eurovision ifjor før det ble avlyst skulle vinne og få sin sjanse. Likevel frambragte utvelgelsen et par perler, som denne her. En smektende, nydelig sang, og en mannlig artist som synger om "My Guy" i Litauen må bare få anerkjennelse. Gabrielius Vagelius skal forøvrig være med i utvelgelsen for 2022 også.

68. Midland - Fourteen Gears

Countrysensasjonen Midland ga i år ut et album med opptak de gjorde for noen år siden da trioen møttes for å spille inn noen låter og se om de fungerte som en enhet. To særs suksessfylte album har i høyeste grad vist det, og i coronatida bestemte de seg altså for å gi ut et album med disse opptakene. Et særdeles vellykket trekk, og dette er bare en kremlåt hva country angår.


67. Fedez, Orietta Berti, Achille Lauro - MILLE

Årets sommerhit for meg kom fra Italia. Rapperen Fedez, veteranen Orietta Berti og det allestedsnærverende multitalentet Achille Lauro slo seg sammen og laget denne lettbeinte og herlige saken her. Dette er sommer, godt humør, blott til lyst, og da ser jeg mellom fingrene på at sangen også er reklame for en viss amerikansk leskedrikk!


66. Utmarken - Svåra År

Jeg er stor fan av Utmarken, bandet fra Norrland som i sin rock har sterke elementer av folkemusikk. Det er ofte noe dystert og traust over tekstene til Utmarken, men musikken er skikkelig heftig, og spesielt denne tar meg med hud og hår!


65. Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

En eldre mann som sitter i en stol og synger om sin egen begravelse, det kan ikke bli mer finsk enn det. Og Danny stilte i den finske MGP-finalen med denne her. Det var det eneste jeg visste før jeg nå så sangen med engelsk undertekst og gåsehuden tok meg. Så plasseringen burde vært høyere, men skitt au. Det virker som denne Danny har vært en litt kontroversiell artist og person, men uansett, jeg kan ikke ha annet enn bøtter av respekt for en person som gjør noe sånt som dette.


64. Steve Earle & The Dukes - Harlem River Blues

Dette er så rart det enn kan høres ut en sang som aldri skulle vært gitt ut. For det er ikke en far som skal spille inn en plate med sin sønns sanger etter sønnens død, det skal være omvendt. Men Justin Townes Earle døde 20. august ifjor og på det som skulle vært hans 39-årsdag 4. januar i år kom plata med Steves hyllest til sin sønn. Dette er sangen Justin Townes Earle vant "Song of the Year" med på Americana Music Awards i 2011. 


63. Anneke Van Giersbergen - Survive

Jeg er så glad for at jeg fikk oppleve Anneke Van Giersbergen live i Trondheim nå rett før kulturlivet ble stengt ned igjen. For en artist og for en stemme! Og her synger hun ut sin bekymring for kloden vår, og hun gjør det med musikk som fenger. Samtidig som budskapet er et av de viktigste i dagens verden.


62. ABBA - Just A Notion

ABBA's comeback som plateartister er jo noe av det største som skjedde i år, og denne sangen her er såååå gode gamle ABBA fra da de var unge og på terskelen til verdensherredømme. Et lettlivet gladlåt som bare får meg i godt humør. Og slike sanger er søren meg viktige nå!


61. Cody Jinks - Shoulders

Cody Jinks er countryartisten som gir ut platene sine sjøl, og som likevel har en stor og hengiven fanskare. En artist og låtskriver som i sangene sine ikke legger skjul på at livet ikke er lett. Som her, om å ha tunge bør på skuldrene. Det er et religiøst aspekt ved sangen, men jeg har sånn respekt for Jinks og måten han er på. Det er pur ærlighet i sangene hans, og han er en av de artistene jeg har størst respekt for, uansett sjanger.



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar