onsdag 23. desember 2020

Årets sanger 2020: 40 - 31

40. Michael McDermott - Positively Central Park

Michael McDermott har gitt meg et av årets sterkeste album, med både hardtslående tekster og musikk og tekster som gjør et uutslettelig inntrykk. Og så denne deilige neddempa perlen her.

39. Pinguini Tattici Nucleari - Ringo Starr


Så en fornøyelig hyllest av Ringo Starr fra et italiensk band som oversatt til norsk kan kalles for De kjernetaktiske pingvinene! De ble nr. 3 i San Remo med denne og hadde et aldeles herlig sceneshow. Skikkelig feelgood-sang dette!

38. My Darling Clementine feat. Steve Nieve - I Felt the Chill Before the Winter Came

Egentlig ble denne sangen her gitt ut i oktober-19, som en del av den første av 3 EP-er i serien "Country Darkness" der My Darling Clementine sammen med Elvis Costello-musikeren Steve Nieve spilte inn 12 Costello-sanger. De to siste EP-ene kom i år og til slutt kom de alle på et album. Så da lar jeg nåde gå for rett. For sjøl om det er Costellos musikk så klarer Lou Dalgliesh og Michael Weston King å gjøre dette til umiskjennelig My Darling Clementine. Både i musikk og framføring. Bærre lekkert med andre ord!

37. Ole Paus med Motorpyscho - Gud Bevare Landsbyen Min


Ole Paus og Motorpsycho, for en kombinasjon og for et album de laga! En av de beste norske platene i år og helt nydelig å høre på. De skulle spilt på Olavsfestdagene i år på samme plakat som Manic Street Preachers, men det bli heldighvis konsert samme dato (31. juli) neste år. Dette er den beste og herligste sangen fra plata. 

36. Rita Pavone - Niente (Resilienza 74)

Fra en veteran til en annen: 74 år gamle Rita Pavone rocka fletta av de andre deltakerne under sin første San Remo-deltakelse på 48 år. Jeg ble slått i golvet av energien hun hadde på scena. Dessverre tar RAI og plasserer scenefremføringene fra San Remo bak betalingsmur etter at de har ligget ute et par uker på YouTube. Men videoen gir også et fenomenalt inntrykk.

35. Steve Earle & The Dukes - It's About Blood


Steve Earle ga i år ut et album med sanger knytta til en ulykke som tok livet av 29 kullgruvearbeidere i West Virginia for noen år siden. Earle står langt ute på venstresida politisk, men tok her for seg en tragedie som ramma et miljø og et samfunn med sterke Trump-sympatier. Han prøvde å forstå ved å fortelle deres historie. Og spesielt denne sangen her hvor han sier navnene til alle de omkomne er sterk.

34. Eliot Bronson - Visitor

 https://open.spotify.com/album/79MZbRWt5kZDbljV6ltVPa#_=_

Så en sang som ikke finnes på YouTube fra et vakkert album av Eliot Bronson. Et break-upalbum som han laget etter bruddet med sin kjæreste gjennom ti år. Jeg kjenner meg litt igjen i denne sangen her samtidig som den er så fint framført.

33. Jaime Wyatt - Neon Cross


Jaime Wyatt har hatt en tøff vei til der hun er nå. Hun er nå nykter etter noen harde år som rusmisbruker og en periode i fengsel etter å ha ranet sin egen doplanger. Hun har også kommet ut som lesbisk og har nå funnet harmonien i livet. Dette er den kule tittelsangen fra hennes album i år.

32. American Aquarium - Me + Mine (Lamtations)

Frontmann BJ Barham i American Aquarium har også fint lite til overs for han som snart flytter ut fra Det Hvite Hus. Og i denne sterke anthemen av en sang fastslår han at den amerikanske drømmen er død.

31. Indigo Girls - Country Radio


En vakker sang der Indigo Girls forteller om hvordan det var å vokse opp som skeiv ungdom i en småby og med en forkjærlighet for å høre på musikken til den lokale country radiostasjonen. "I'm just a gay kid in a small town who loves country radio".

Så vil jeg ønske dere alle ei riktig God Jul! Jeg setter meg snart på bussen til Molde for å feire jul med mine foreldre. Jeg er tilbake 1. juledag med de neste ti sangene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar