fredag 25. desember 2020

Årets sanger 2020: 30 - 21

3. siste innlegg om årets sanger, og nå kan jeg trygt si at jeg er kommet til årets elsk-sanger for min del!

30. Tove Bøygard - Sorglaus

 

En vakker sang om det gode i livet, om den gode hverdagen. For Tove Bøygard er det på fjellgarden Skrindo hjemme i Hallingdalen der hun vokste opp og som faren drev. Nå bor hun der med mann og katt og tar oss i denne sangen og videoen med på en 4-minutters reise gjennom en fin dag på Skrindo. Gleder meg til å høre det nye albumet "Eld" som Sorglaus er en del av.

29. Bruce Springsteen - Burnin' Train

The Boss er blitt 71 år, men gir fortsatt ut musikk som slår og som berører. Årets "Letter to You" er et flott knippe musikk og denne her er bare så fin, det er så typisk Springsteen, og det er så en herlig rytme i denne sangen her.

28. My Darling Clementine feat. Steve Nieve - Different Finger

En sang til fra My Darling Clementines Elvis Costello-prosjekt "Country Darkness". Og som på den forrige sangen så klarer de å gjøre denne Costello-sangen til en typisk My Darling Clementine-sang. Jeg simpelthen elsker det musikalske universet Lou Dalgleish og Michael Weston King har skapt og jeg er så glad for at jeg fikk oppleve de live og snakka med de under Interstate-19 på Vulkan i Oslo i januar- 19. Coronaen tok konserten de skulle hatt på Moskus i Trondheim i mars i år, men jeg håper de kommer dit så snart som mulig når dette her er over.

27. Magnolia Red - Ancient River


Sunnmørsbandet Magnolia Red kom med sitt fine debutalbum i januar og tittellåten er rett og slett mektig, både musikalsk, der hele bandet får briljere og tekstmessig. Den handler om et ektepar som jobba hardt gjennom hele sitt yrkesliv for å kunne få en god alderdom, men så snart de skal høste fruktene av slitet blir hun syk og dør og han sitter alene igjen. Det er så trist, men samtidig så mektig og vakkert formidla at jeg får en klump i halsen hver gang jeg hører denne sangen her.

26. Jesse Daniel - Champion


Jesse Daniel har gitt ut et av årets beste countryalbum og denne historien berører, om den store, sterke gutten som ikke kjente sin far og som fort måtte stå på egne bein. En historie som endte trist og som derfor berører så sterkt. Slik god og ekte countrymusikk skal gjøre.

25. Åse Kleveland og The Salmon Smokers - Hardt Regn


Åse Kleveland bergtok meg under konserten som NRK1 sendte som markerte 75-årsdagen for den grusomme atombomben over Hiroshima. En Bob Dylan-cover som virkelig berører og som Åse Kleveland framfører med den autoritet bare hun kan. Og for et formidabelt band hun har med seg i The Salmon Smokers.

24. Taylor Swift feat. HAIM - no body, no crime 

Av de to overraskelsesalbumene Taylor Swift kom med i år likte jeg "folklore" bedre enn "evermore", men det var på sistnevnte at den beste sangen på de to platene var. Dette er en sang som virkelig tar meg, om den kyniske fyren som får drept kona si og skapt et bilde av at hun er forsvunnet. Men som til slutt må betale prisen, litt som konemishandleren i The Chicks' Goodbye Earl

23. Motorpsycho - The Magpie


Motorpsycho kom med et nytt, mektig album i år og den mest magiske komposisjonen (for det er det det er når det er snakk om Motorpsycho) er denne her. Det er rått og vakkert på samme tid og en komposisjon som røsker skikkelig i kropp og sinn.

22. Revals - Kirjutaan Romani

Vi fikk herlig countryrock i årets Eesti Laul, Estlands uttaking til Eurovision. Revals kom ikke til finalen med denne sangen om å skrive en roman, men de sjarmerte meg i senk. Dette er så sjelfullt, ekte og livsbejaende at jeg blir rett ut glad!

21. Madara - Maras Zeme 

Og til slutt i dag, folkemusikk fra Latvia. Madara er en dedikert artist som er opptatt av å formidle latvisk folkemusikk og da spesielt til den oppvoksende generasjon i sitt hjemland. Derfor har hun to ganger de siste tre årene meldt seg på til Latvias uttaking til Eurovision, Supernova. I 2018 ble hun valgt ut til den nasjonale finalen, men dessverre ikke i år. At hun ikke var blant de 9 som fikk finaleplass av de i alt 27 kandidatene av en intern jury fatter jeg ikke for dette er bare så ufattelig vakkert. Og det er framført med dedikasjon, du kan se hva dette betyr for Madara, det å kunne formidle sitt lands folkemusikk. Men jeg ble betatt, og dette er en av de sangene som berørte meg aller mest i årets Eurovision-sesong. Og et bevis på at det er riktig å følge Eurovision-uttakingene rundt om, fordi jeg finner til stadighet gull, som her.

Jeg håper inderlig at Madara ikke gir opp, at hun fortsatt sender inn sanger til Supernova, for dette er musikk som jeg er overbevist om vil berøre Europa.

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar