torsdag 19. desember 2019

Årets låter 2019: 71 - 80


Illustrasjonsfoto er coveret til The Shootouts album "Quick Draw" der den første av dagens omtalte låter er med.


71. The Shootouts - I'd Rather Be Lonely


Dette er en låt fra et album jeg ikke har omtalt, sannsynligvis fordi det som helhet ikke nådde opp hos meg. Men denne her er helt i min gate, melodiøs, herlige harmonier og følsom vokal. Det blir da en kombinasjon jeg ikke kan stå imot!

72. Aaron Watson - Am I Amarillo


Aaron Watson har motbevist at man trenger å bli spilt på radioen for å selge godt. En dag i 2015 gikk en musikkmogul i Nashville ut og sa at spilles du ikke på radio er du ingenting. Senere samme uka gikk Watson rett til topps på Billboards countryalbumliste med (betegnende nok) "The Underdog" som den første uavhengige artisten som klarte det i 1. uke etter utgivelse. Og som uavhengig blir du ikke spilt på countryradio, sånn er det bare. Nok om det, texaneren Watson kom med et velvoksent album med 17 låter i år og jeg falt spesielt for denne litt slentrende saken her, om hva en kan tenke seg å ha med seg ut av et forhold ved et evt. brudd.

73. Chaos Magic feat. Caterina Nix - You Will Breathe Again


Heavy metal fra Chile og dette er en sterk og fengende låt med en oppmuntring om at en vil klare å komme seg gjennom en krise. Altså en oppbyggelig tekst til fengende og tøff rock, helt etter mitt hjerte!

74. Chuck Mead - I'm Not the Man For the Job


Chuck Meads 2. plassering på lista er en feelgoodlåt som en skjønner er om at noen ganger bør en innse at akkurat denne jobben er jeg ikke rett person til. En fengende countryperle.

75. Tony Mills - Gunfire


Tidl. TNT-vokalist Tony Mills døde i september etter flere måneders kreftsjukdom. Heldigvis rakk han å få overlevert det synlige beviset på opptakelse i Rockheim Hall of Fame som en del av TNT ei uke før han sovna inn. Og han rakk også å gi ut et eminent soloalbum i vår der han viste hvilken enormt bra sanger han var. Ikke minst denne låten her er en innertier som satte seg tvert hos meg. 

76. Pegasus - Nådeløst


Pegasus ute med nytt album i år og igjen leverer Tommy og Ronny Nilsen mange fengende og gode låter. Jeg falt spesielt for denne som har meget fine harmonier og en bakgrunnsvokal av Ronny på slutten som hever en fra før kjempefin låt.

77. Fretless - Burn


Svenske Fretless ga i høst ut et metalalbum med mange sterke, melodiøse låter. Spesielt denne her gir meg skikkelig rockefot og er så bra at den fortjente en plassering på denne lista. 

78. Claudia Scott - Ophelia 


1. november var jeg så heldig å oppleve Claudia Scott live m/band her på Orkdal samfunnshus og det ble en herlig kveld med mye kanonbra musikk fra en av våre aller beste artister. Hun ga også ut et helstøpt album i høst og spesielt festa jeg meg ved Claudias hyllest til sin mor som døde ifjor. Vakkert, nært og ekte! 

79. Beth Hart - Sugar Shack 


Ny plate med Beth Hart er bestandig en begivenhet. Hun har en rå, følsom og distinkt stemme som gjør all musikk hun tar i spesiell. På årets plate var denne fengende låten her en av de jeg falt mest for. Og fikk meg til å mimre 12-13 år tilbake i tid til da jeg var med i et fanforum for Sugarland som het nettopp Sugar Shack! 

80. Whiskey Myers - Bury My Bones 


Sangen begynner med ordene "If I Die Young" og ikke vet jeg om det er med hensikt ift. The Band Perrys debuthit for noen år siden med det navnet. Okke som er dette en sterk låt om hva en ønsker ens nærmeste skal gjøre hvis en skulle være så uheldig å dø ung. Rått og ekte, fantastisk musikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar