fredag 18. oktober 2019

Whiskey Myers - Whiskey Myers


Nå når Whiskey Myers har sluppet sitt 5. studioalbum er det på tide at jeg også låner ørene til de. Et skikkelig sørstatsband fra Texas, og en by som faktisk heter Palestine! Musikken minner meg om Drive-By Truckers og American Aquarium som jeg har skrevet om før.

Coby Cannon er vokalist og frontfigur og gjør en aldeles glimrende jobb. Han har den råheten en må ha som rockevokalist, og han har den følsomheten som trengs når han gir seg countryen i vold, noe som skjer på to av de 14 låtene på denne sjøltitulerte skiva.

Åpningssporet Die Rockin er en skikkelig heftig sak som jeg faktisk vil kalle rockgospel, for de fleste ingrediensene du ha må ha med i en god gospellåt er med her:


 Countryfans får sitt i Rolling Stone og Houston County Sky, og her er en liveversjon av førstnevnte:


Dette er et band som tydeligvis også har sine klare meninger om dagens musikkindustri, noe som kommer godt fram i røffe Bitch:


Jeg tolker denne låten som et oppgjør med de som på død og liv skal plassere artister og band i sjangerbåser. Og det er kan hende grunnen til at de på denne skiva har valgt å stå som produsenter sjøl.

Låten som berører meg mest på skiva er Bury My Bones. Den begynner med ordene "If I Die Young" som er tittelen til The Band Perrys gjennombruddshit for en del år siden. Sjøl om den var en helt grei og fin låt om et ømtålelig tema føler jeg det er mer substans over denne fra Whiskey Myers. Det er den ektheten og nærheten som en låt med en slik tekst bare må ha:


I det hele tatt er dette et gjennomført bra album av et band som jeg merker er glade for å ha den hele og fulle styringa med produktet sjøl. Det er nok også grunnen til at de ikke har gitt albumet noen annen tittel enn bandnavnet.

Til slutt tar jeg med det mektige avslutningssporet Bad Weather:


Skiva mangler 3 min. på å klokke inn på en time, og det betyr mye musikk for pengene. Faren for dødpunkter er da større, men dødpunkter er det ikke på denne skiva. Gasoline er en rå, nærmest desperat rocker som river i meg. Det samme kan sies om Glitter Ain't Gold. I det hele tatt et gjennomført meget godt album som jeg er blitt skikkelig glad i.

Whiskey er jeg definitivt ikke glad i, men slenger du på Myers blir jeg fornøyd!

Karakter: 5,5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar