tirsdag 29. oktober 2019

Lillie Mae - Other Girls


Lillie Mae, med etternavnet Rische er en amerikansk americanaartist som har samarbeidet mye med Jack White. Hun har medvirket på alle tre soloalbumene hans, hun spiller fele i hans liveband og hun er tilknytta hans plateselskap Third Man Records. Hun kommer fra en meget musikalsk familie, som yngst av fem søsken og er ofte med når familiebandet The Risches spiller.

Hennes albumdebut var "Forever and then Some" i 2017, og nå er hun ute med oppfølgeren "Other Girls". Dette er meget spennende og til tider mangeslungen musikk. Lillie Mae spiller sjøl fele, og den kan høres titt og ofte i musikken. Banjo og ukulele kan også høres, og det er et spennende lydbilde hun presenterer. Velkjente Dave Cobb er produsent, og da borger det for kvalitet.

Åpningssporet er det som peker mot albumtittelen. You've Got Other Girls For That. En mangefasettert og meget spennende låt:



Lillie Mae har en særegen stemme, jeg tror at jeg framover vil kunne høre med en gang at det er henne når jeg hører en ny låt fra hennes side. En stemme med dybde, og som jeg altså ikke vil glemme nå når jeg nå har hørt den. Enkelte ganger kan den blitt vel intens, men det er egentlig ikke noe som legger en demper på opplevelsen. I Came for the Band (The Show) er også en spennende låt med noen nydelige harmonier:


Nettopp når jeg etter seks låter som hver især er fine, men som stort sett går i den samme duren føler at det er på tide med litt variasjon så kommer det i fullt monn med fengende At Least Three In This Room, som er en aldeles herlig låt:


Some Gamble er også en sang som jeg setter stor pris på:


Didn't I er også en herlig fengende låt som jeg er blitt skikkelig glad i, men til slutt har jeg lyst til å trekke fram avslutningssporet Love Dilly Love som er en mektig låt med mange spennende musikalske inntrykk:


Jeg får inntrykk av at Lillie Mae er en uredd artist som ønsker å utforske forskjellige stilarter å fylle musikken sin med. Det er i utgangspunktet en krevende øvelse, men jeg synes hun mestrer det til fulle på dette albumet. Her er det så mange spennende inntrykk at ihvertfall jeg har oppdaga nye  elementer hver gang jeg har hørt på skiva. Rett og slett en artist som det skal bli spennende å følge framover!

Karakter: 5,5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar