onsdag 30. januar 2013

John Cafferty And The Beaver Brown Band


Coveret til "Tough All Over"


Fredag 30. august 1985 skulle jeg til rådgiver for å få klarhet i hva jeg skulle velge av de to grunnfagene jeg hadde meldt meg opp til på universitet i Triondheim, pedagogikk eller psykologi. Jeg hadde tatt grunnfag sosiologi studieåret før, hadde gitt opp sosialhøgskolen og staka ut kursen mot sosiologi, men måtte ha et grunnfag i tillegg. Men så, før jeg fikk stått opp ringte telefonen og ei dame fra et inntakskontor presenterte seg og ga beskjed om at jeg var kommet inn på sosialhøgskolen i Stavanger med oppstart påfølgende mandag 2. september, og jeg måtte sjøl ringe til skolen og si fra om jeg tok plassen eller ikke.

For å gjøre en lang historie kort så møtte jeg opp i Stavanger tre dager senere, og det etter den mest hektiske helga i mitt liv. Den fredagen var jeg i Trondheim sentrum for å ordne praktiske ting (bl. a. forhåndsstemme), men jammen gikk jeg ikke inn på ei platesjappe og kjøpte kassetten "Tough All Over" med Springsteenkopien John Cafferty og hans Beaver Brown Band. Husker ikke nå hvorfor jeg valgte den, men han hadde nok blitt spilt på radio.

Dette var en dag da jeg tok et valg som forandra hele livet mitt og som gjør at jeg har det livet jeg har nå og det livet jeg har hatt i snart 28 år etter. De barna jeg er far til hadde ikke blitt født, jeg hadde ikke vært i Førde nå og opplevd alt jeg har opplevd her, jeg hadde sikkert ikke truffet hun jeg npå er gift med osv. Da er det ikke rart at dette albumet med John Cafferty & co betyr noe helt spesielt for meg, sjøl om han egentlig altså er en litt bleik Springsteenkopi. Skjønt, det finnes enkelte Caffertyfans som mener det stikk motsatte, at Cafferty er the real deal og at det er Springsteen som er kopien......

Bandet er fra USA's minste stat Rhode Island på østkysten. De hadde suksess med en privat utgitt singel i 1980, men fikk ikke kontrakt med etablerte plateselskap fordi de, ja...... var for like Springsteen og The E Street Band. Men da de fikk spille i filmen "Eddie and the Cruisers", om et berømt barband fikk de internasjonal suksess med musikken fra den filmen. Albumet fra filmen nådde topp 10 på Billboard 200 og låta "On The Dark Side" nådde 7. plass på Billboards singelliste.

"Tough All Over" var oppfølgeren og dette albumet ble deres største suksess. "C.I.T.Y" ble deres andre nr. 1-singel på Mainstream Rock Tracks:


"Voice Of Americas Sons" vil nok en del kjenne igjen, da den var temasangen i Stallonefilmen "Cobra":


Min store favoritt på albumet er "Tex-Mex (Crystal Blue)", aldeles nydelig:


Siden jeg kjøpte dette albumet den dagen som ble bestemmende for resten av mitt liv så bare måtte jeg få tak i CD-en til samlinga mi. Da jeg fant den i postkassa og satte den på CD-spilleren så var utrolig mange følelser i sving, det var gåsehud, ja, det var skikkelig sterkt.

Til slutt må tittellåta med:



Bandet ga ut et par album til, men nådde ikke suksessen de fikk med "Tough All Over". Men bandet eksisterer og holder fortsatt konserter.

Besetninga på "Tough All Over" var: John Cafferty (vokal, gitar), Pat Lupo (bass), Kenny Jo Silva (trommer), Bobby Cotoia (keyboards), Michael "Tunes" Antunes (sax), Gary Gramolini (gitar). Det har vært en del utskiftninger etter det, Bobby Cotoia døde i 2004 etter sjukdom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar