mandag 14. januar 2013

Alabama Shakes


Bildet er fra spinner.com

Går litt ut av rekka i dag fordi jeg på fredag fikk debutalbumet til det amerikanske bandet Alabama Shakes'  "Boys & Girls" i posten. Oppdaga de gjennom en YouTubelink på ei Facebookside for Sugarlandfans og han som posta den skrev at oppdagelsen av Alamaba Shakes kunne sammenlignes med da han oppdaga Sugarland. Men dette er ikke country, det er bluesbasert rock, framført på en ekte og sjelfull måte.

Alabama Shakes består av Brittany Howard (vokal og gitar), Heath Fogg (gitar, backing vokal), Zac Cockrell (bass, backing vokal) og Steve Johnson (trommer). I tillegg bidrar Ben Tanner på piano og perkusjon på konserter.

Videoen som gjorde at jeg oppdaga "Alabama Shakes" var "Hold On":


Brittany Howard imponerer meg med en særegen og praktfull stemme. Hun er blitt sammenligna med Janis Joplin, og det kan jeg forstå. Musikken har flott rytme og energi. Jeg har lytta på albumet et par ganger i helga og på andre lytt oppdaga jeg flere gode elementer jeg ikke fikk med meg første gang.

"Boys and Girls" kom ut i april ifjor og Alabama Shakes er nominert til tre Grammies i år, som beste nykommer, som beste rock performance og for "best recording package" som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal oversette.

Bandet har iflg. Wikipedia sin opprinnelse fra 2009 da Brittany Howard og bassist Zac Cockrell som gikk på samme skole begynte å møtes etter skoletid for å skrive musikk. De fikk etterhvert med seg trommis Steve Johnson, som jobba i den lokale musikksjappa og Heath Fogg kom med etter å ha hørt en demo med de tre andre. De ga ut en EP med fire sanger i september-11 og fikk raskt oppmerksomhet i media. MTV utnevnte de til en av 12 nye artister å følge med i 2012 og i løpet av mindre enn et år gikk de fra å være totalt ukjente til å spille på kjente scener som Ryman Auditorium i Nashville og Music Box Theater i LA.

Her er "You Ain't Alone", igjen en sang der Brittany Howard imponerer med sin stemmeprakt:


"I Found You" er en av mine favoritter fra albumet:


Til slutt en annen favoritt: "I Ain't The Same":


For meg hadde Alabama Shakes fortsatt vært ukjente hadde det ikke vært for linken på denne Sugarlandsida på Facebook, ei lukka gruppe for hardcorefansen faktisk. Men der var den altså og lykkelig er jeg for det. For dette er et band som fortjener å bli kjent også her til lands. Så lån øret til Brittany Howard og hennes bandkompiser, du vil ikke angre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar