torsdag 3. januar 2013

Hellbillies


 

Bildet er henta fra Hellbillies engelske Wikipediaside, her er link til den norske.

Med sin fengende countryrock har Hellbillies de siste 20 årene fått en unik posisjon i norsk musikkliv. De har truffet en nerve i den norske musikksjela som gjør at de har holdt på sin popularitet, både blant folket og blant musikkanmelderne, eller musikkpolitiet som jeg ynder å kalle de.

Countryrock på hallingdølsk med tekster folk kan relatere til er suksessoppskrifta og det er bare å bøye seg i støvet. Hellbillies er kvalitet, det er ekte og det er rett og slett god musikk!

Nå har jeg bare fire av Hellbilles' 13 album, "Urban Twang" fra 2001 og de tre seneste albumene, "Spissrotgang", "Leite Etter Lykka" og "Tretten" som kom på høsten ifjor (2012). Det er derfor fra disse albumene jeg henter msuikken til dette innlegget, så dessverre er det en del Hellbilliesklassikere som ikke blir med.

Fra "Urban Twang": "Spel Jonny, Spel":


"Nikotinslave":


"By og Land":


Fra "Spissrotgang" (2007) må sjølsagt hjertesukket "Hallo Telenor" med:


En annen bra låt er "Mørkemann":


"Ingen Der":

 

Fra "Leite Etter Lykka", "Spela Eit Spel":


"Leite Etter Lykka":


Fra det nyeste albumet "Tretten", "Reise I Lag Med Deg", som er til minne om Aslag og Lars Haavard Haugens bror Tellef som omkom i ei bilulykke i 2011. Der opplever jeg at videoene ikke kommer opp som alternativ når jeg skal sette de inn her, så da må jeg poste linkene istedet:

http://www.youtube.com/watch?v=EVJx-6x2e_U

Den røffe "Pille Med Bråk":

http://www.youtube.com/watch?v=jgePFKyQW5o

"Kom Te Meg":

http://www.youtube.com/watch?v=Cj54FqXu0oI

Heldigvis har ikke Hellbilies noen planer om å legge inn årene ennå, så vi har nok mer god musikk i vente fra disse karene:)

2 kommentarer: