søndag 27. januar 2013

Janis Joplin



Bildet er henta fra youtube, originalfotograf vet jeg ikke.

Jeg var bare 7 år da Janis Joplin døde og jeg har aldri hatt noe spesielt forhold til hennes muysikk utenom at jeg sjølsagt hørte henne en del på radioen opp gjenbnom årene. Men nå til jul 2012 fikk jeg CD-en "Piece of my heart - The Collection" med alle hennes klassikere. Det har gitt meg anledningen til å lytte nærmere på Janis.

Det jeg hører er en artist med en helt unik, raspende, rå stemme. En stemme med mye smerte. Og mye smerte var det nok i hennes liv. Hun døde av en overdose heroin kombinert med alkohol, bare 27 år gammel. Musikkikoner som dør 27 år gamle er blitt en myte, vi har også Jimi Hendrix (som døde 16 dager før Janis), Kurt Cobain og Amy Winehouse.

Men altså. det er mye smerte i Janis Joplins stremme, og en sang som gjør inntrykk er "Catch Me Daddy" som hun spilte inn med Big Brother & The Holding Company, bandet hun ga ut to album som medlem av:


"Piece Of My Heart":


"Mercedes Benz":


Janis Joplin eneste nr. 1-hit: "Me And Bobby McGee":


Til slutt "Summertime", opptak fra Gröna Lund:


En stor takk til barna mine som gjorde at jeg fikk lytta litt ekstra på den store musikalske begavelsen Janis Joplin var.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar