tirsdag 30. mai 2023

Marília Mendonça - Decretos reais

Enkelte artister blir jeg dessverre oppmerksomme på ved nyheten om deres plutselige død. Som med Marília Mendonca fra Brasil, som omkom i en flystyrt på vei til en konsert i november 2021, bare 26 år gammel. Hun var en enormt populær artist i hjemlandet sitt, innen sjangeren Sertanejo, som er den mest populære sjangeren i Brasil. Såpass at den har fått sin egen kategori under den amerikanske Grammy-utdelinga, og Mendonça har hatt sine nominasjoner der. I Brasil er Mendonça kjent som "queen of sofrência", en subsjanger til sertanejo, og hun har blitt anerkjent for sitt bidrag til kvinnelig empowerment ved å revolusjonere sertanejo-musikkens univers. Hun har også en del av æren for den stigende anerkjennelsen til kvinnelige artister i Brasil. I juli 2017 var hun den mest populære brasilianske artisten på YouTube, og nr. 13 på verdensbasis i antall treff på musikkvideoer. Rett etter sin død var hun i en periode den mest strømmede artisten i verden. Det sier noe om hvor stor hun var til tross for sin unge alder.

Når slike tragedier skjer blir jeg automatisk interessert i musikken, og dette er jo en type musikk som er fremmed for meg. Brasiliansk musikk generelt, og sertanejo spesielt er ikke akkurat dagligdags å høre på her i det kalde nord. Men jeg må si at Marília Mendonça har klart å åpne ørene mine for denne sjangeren, og da dette samlealbumet med hennes mest populære låter nå kom var det naturlig å høre på det. Her er det 15 spor med 17 låter, da to spor består av to låter. 

Først ut er Morango do Nordeste (Jordbær fra nord):


Sertanejo framstår for meg som en fengende og livsglad sjanger, og jeg forstår godt at den er så populær i Brasil. Med sin kraftfulle stemme og sin sterke tilstedeværelse på scenen er det heller ikke rart at Mendonça ble så populær i hjemlandet sitt. Konsertopptak jeg har sett viser også at hun hadde en meget god kommunikasjon med publikum, og hun virket rett og slett folkelig.

Mendonças gjennombruddslåt og en av hennes aller største hits er Infiel (Utro), som var en del av hennes debutalbum i 2016. Som forresten var et livealbum, noe de fleste av hennes plater var. En rett ut nydelig låt, og allerede da som 21-åring hadde hun utviklet den sterke sangstemmen sin. Og igjen opplever jeg at jeg ikke trenger å skjønne teksten for å leve meg inn i sangen. Å skjønne låttittelen og følge med på hva artisten legger i sin framføring er nok.

Sendo Assim (Derfor) er også en vakker låt, og jeg legger spesielt merke til blåserekka, som er fremtredende i flere Sertanejo-låter. Den er på et av de to sporene med to låter, og det er tydeligvis dette opptaket som er på plata. Muito Estranho (Veldig merkelig) er også en mer rolig låt, og de to passer fint sammen.

Cúmbia do Amor er jo om kjærlighet, men jeg har ikke funnet noen oversettelse på cúmbia. Uansett en fengende og livsglad låt som er en av de jeg liker best her:

Til slutt Não Era Pra Ser Assim (Det skulle ikke være slik):

Sertanejo er musikk med sjel er det inntrykket jeg har fått etter å ha hørt på låtene til Marília Mendonça, så jeg har derfor blitt glad i denne sjangeren. Og jeg er blitt glad i måten Mendonça framførte den. Grusomt trist at hun ble bare 26 år, hun hadde så mye mer musikk og gi verden. Dessuten, hun hadde en sønn som var nesten to år da hun døde, og det er hjerteskjærende at han må vokse opp uten moren sin.

Karakter: 5/6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar