torsdag 4. mai 2023

Esther Rose - Safe to Run

Det er to år siden jeg ble begeistret for Esther Roses 3. album, og nå er hun ute med ny skive. Her er et litt annet lydbilde, det er mindre country og mer folkaktig musikk. Det er fortsatt mange meget fine sanger, men et lite ankepunkt er at låtene glir litt for lett over i hverandre. Noe stort minus er det dog ikke, fordi Esther Rose bekler musikken med tekster som er verdt å lytte til, tekster som jeg får et forhold til og tror på.

Stay må være en av de mest brukte låttitlene der ute, og det er også tittelen på åpningssporet. En tydelig kassegitar varsler bud om hvilket instrument som er det bærende på dette albumet.


Låten som bærer navnet til jazzmusikeren og komponisten Chet Baker er et høydepunkt. En låt som har inspirert meg til å lage en spilleliste med sanger som har kjente personer i tittelen. Jeg skrev at det er mindre country på denne skiva, men den er ikke helt borte, for dette er en låt med et fint islett av country. Tekstmessig er det om å bare gi f... og ta det som kvelden byr på.

Dream Girl er en kul låt om det å kutte ut skolen, reise til Hollywood og bli en stjerne, en dream girl.

En låt som er det jeg vil kalle betagende er Insecure. Om det å være usikker på om en vil gå inn i et forhold selv om ser at den andre elsker en. Med et litt retro lydbilde som jeg liker.

Til slutt tar jeg med Spider, en låt som også har et litt retro preg, spesielt hva gitaren angår. Og teksten er verdt å lytte til!

Jeg vil også trekke fram Levee Song, som har en kul popaktig intro. Som sagt, dette er et mer folkpreget album, og jeg savner litt mer country. Men for all del, dette er musikk som er behagelig og som jeg slapper godt av til. Absolutt noe å ta med seg som et avbrekk fra en verden som er rimelig kaotisk og konfliktfylt.

Karakter: 5/6.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar