onsdag 3. mai 2023

Eurovision Song Contest 2023 - Semifinale 1

Det drar seg til i Liverpool nå, vi er allerede inne i 4. prøvedag og Alessandra og Norge har allerede unnagjort sine siste prøver før vi skal åpne det hele i den første semifinalen 9. mai. De siste ukene har jeg holdt nedtelling på min Facebook-side med min rangering og vurdering av årets låter. Nå skal jeg plassere de inn i sine semifinaler, eller som direkte kvalifisert, i tre innlegg. Det blir stort sett det jeg skrev på Facebook. Så vil jeg komme med hhv. håp og tro i forhold til hvem som går til finale. Låtene presenteres i den rekkefølgene de skal opptre.

Link til videoer ligger i hvert lands overskrift. I parentes bak karakteren er plassen jeg har rangert låten av alle 37 deltakerne.

 

Norge – Alessandra– «Queen of Kings»

Vi har en kanonlåt og en kanonartist i år, la det ikke være tvil om det! Med bare én stemme til rådighet var det riktignok Atle Pettersen jeg stemte på i Trondheim Spektrum, men jeg er så komfortabel med denne låten her. Jeg føler jeg er fra Norge når jeg hører musikken, og Alessandra er et fyrverkeri på scena og framfører den med perfeksjon. Låten har fått en mottakelse rundt i Euopa som vi bare kan drømme om. Og sjøl med sterke utfordrere som Finland, Sverige og Frankrike (slik det ligger an i skrivende stund) så er jeg overbevist om at vi får en sterk plassering. Vinnersjansen er der, sjøl om jeg ikke skal hausse den opp. Uansett så blir det bra. Alessandra gjør oss stolt allerede, og hun kommer til å gjøre oss enda mer stolte i Liverpool! Men vær så snill NRK, mer lys på scena takk!

Karakter: 6/6 (3)

 

Malta –The Busker - «Dance (Our Own Party)”

Dette er ikke min sjanger, men det er likevel en del jeg liker ved dette bidraget. Som at de synger om sosial angst når man er ute på byen. Og at de skaper humør og glede på scena. På den andre siden lukter det vel mye nødrim av I feel better in my sweater. Jeg synes også at musikken blir litt oppstykka, og egentlig skulle jeg ønske at jeg likte dette bedre enn jeg gjør, siden det er så mye humør i dette nummeret.

Karakter: 3,5/6 (27)

 

Serbia – Luke Black – Samo mi se spava

Dette er i mine ører sært, og det er ikke min musikksmak. Men det er ikke dårlig. Jeg hører at her er det kvalitet, og at Luke Black er en dyktig artist som forteller en viktig historie. Om en verden som er så utfordrende nyhetsmessig at man heller vil sove. Men som egentlig forteller oss det samme som Arnulf Øverland da han advarte mot nazismen på 30-tallet, vi må ikke sove! Musikksmaken min tilsier ikke en høyere rangering av dette, men at det er en viktig låt i 2023 er hevet over enhver tvil!

Karakter: 3,5/6 (26)


Latvia – Sudden Lights – Aija

Dette er en låt jeg føler at jeg burde like bedre enn jeg gjør. Det er band, det er rocketendenser og det er en positiv atmosfære rundt låten, eller vibe som det heter nå. Men jeg føler at den er litt oppkonstuert og hakkete. Jeg sliter med å finne en rød tråd i låten, og dermed blir jeg hver gang sittende igjen og lure på hva det er jeg har hørt. Sjøl om det er elementer i låten som jeg liker godt. Legger til at jeg nå har fått med meg at låten er skrevet rett etter Russlands invasjon av Ukraina, noe som forklarer teksten en del. Det gjør at den vokser en del hos meg.

Karakter: 3,5/6 (25)


Portugal – Mimicat – «Ai Coração»

I Portugal er låtskrivercamp et fremmedord. Så og si alle artistene i den nasjonalae utvelgelsen har skrevet låten sin sjøl, så også Mimicat. Det gjør at det hele blir mer ekte, det blir mer nært. Og denne her er et fyrverkeri av en låt. Herlig fengende, heftig og en nytelse å se og høre på!

Karakter: 5,5/6 (5)


Irland –Wild Youth – ”We Are One”

Jeg bare elsker slike anthemaktige låter som dette. Det koret som er der, stemmen og måten vokalisten synger på, den passer så innmari godt til denne type musikk. Den ligger langt nede på rankingene og levnes liten sjanse til å gå til finale fra den sterke semifinale 1. Det får så være, for her er det min smak som gjelder, og jeg er det vi kan kalle en sucker for låter som dette her. Så ja, det vil vanke noen stemmer til Wild Youth og Irland fra meg i semien.

Karakter: 5,5/6 (8)


Kroatia – Let3 – «Mama SC»

Dette er bare hysterisk morsomt, samtidig er det glimrende politisk satire mot de som trenger det aller mest, Putin og Lukatsjenko. Bare for å ta et eksempel, traktor henspeiler på at Lukatsjenko ga Putin en traktor i 70-årsgave. Disse godt voksne karene er godt kjente i Kroatia og de har krumspring bak seg som har gitt de bøter. Men både låten og showet er for meg bare herlig, det minner litt om Hatari fra 2019, og de er jo nr. 4 på min all time-Eurovision liste. Og jeg går til stadighet og nynner på "krokodilski psyhopat". (Krokodilski henspeiler på et narkotisk stoff som er utbredt i Russland). Men jeg skjønner også at dette for mange bare blir en salig grøt og helt bånn i bøtta, da dette nok er det bidraget som splitter mest i år. Men jeg elsker det!

Karakter: 5,5/6 (9)


Sveits - Remo Forrer - "Watergun"

Denne sangen er skrevet for 2 år siden, altså før Russland invaderte Ukraina. Men den kommer altså i det Eurovision Ukraina som regjerende vinner ikke kan arrangere selv pga. krigen. Budskapet er at en ikke vil være soldat, men det er ikke noe valg for ukrainere flest. De må være soldater og kjempe for sitt lands frihet mot en overgriper. Derfor blir denne sangen helt feil for meg. Sveits mener det vel, men bommer totalt. De eneste som trenger å høre låten, og de eneste som kan stoppe krigen i dag er russerne, og de sender ikke Eurovision. Når låten i tillegg rent musikalsk er en flat og intetsigende ballade, så blir det meste feil her synes jeg.

Når det er sagt, jeg har både sett ukrainere på nettet som føler det samme som jeg her, og jeg har sett ukrainere som ikke blir provosert. Det har jeg respekt for, vi føler forskjellig om en låt, og slik skal det være. Så jeg har ingen intensjon om å gjøre meg til talsperson for alle ukrainere her. Dette er min opplevelse av låten.

Karakter: 1,5/6 (36)


Moldova – Pasha Parfeni – «Soarele si Luna”

Pasha Parfeni har vært med en gang i før, i 2012 da Loreen vant. Så at han kommer tilbake samme år som Loreen er faktisk sett på som et godt tegn for henne. Men Pashas låt står støtt på egne bein. Det er herlige moldovske rytmer her, og det er deilig med enkelte låter som du bare skjønner er fra akkurat det landet. Det er til tider fengende, og Pasha er en meget god artist. Jeg tror dette kan bli meget bra på scena i Liverpool, og finaleplass bør så absolutt være innen rekkevidde.

Karakter: 4,5/6 (17)


Sverige – Loreen – «Tatoo»

Bevares, det er en bra låt og den er stilig produsert. Men utover det når ikke Loreen fram til meg, jeg blir overhodet ikke berørt på noe plan. Fordi hun er for introvert på scena. Det var også grunnen til at «Euphoria» heller ikke ble en stor favoritt hos meg. Hun er oddsfavoritt pr. nå, men jeg tror ikke hun vinner, de fleste som stemmer hva seere angår vil ikke ha «Euphoria» i tankene, utenom hva deres lands kommentator måtte si. Hun vil nok skåre høyt hos juryene, men jeg tror ikke det holder. Og for å si det sånn, jeg ønsker heller ikke svensk seier i år. Fordi jeg synes det er bedre låter, og fordi jeg igjen synes det er vel kalkulert fra svenskenes side.

Karakter: 4/6 (22)


Israel – Noa Kirel – «Unicorn»

Vi er inne i avdelinga for rotete låter, og der satser Israel knallhardt på seier i år. For dette er et sammensurium jeg ikke får noe som helst ut av. Faktisk har jeg ikke mer å si!

Karakter: 2,5/6 (32)


Aserbajdsjan – TuralTuranX – «Tell Me More”

Da rockabillytrioen Langi Seli & Skuggarnir tapte Gullfinalen mot Diljá på Island trodde jeg vi hadde mista sjansen til å få et bidrag med sterk link til arrangørbyen Liverpools musikkarv. Men så kom Aserbajdsjan med disse tvillingene her, gatemusikanter med sin første utgitte låt, og ga oss det likevel. For det første er det så forfriskende at Aserbajdsjan for en gangs skyld har kasta svenskehjelp på båten og går for noe eget. For det andre er det så uventa at de gjør dette, en låt med så mange elementer fra arrangørbyens sterke musikalske historie. Jeg digger det, selv rappartiet som noen mener er forstyrrende er helt greit hos meg. Dette er i mine ører ekte musikk av ekte musikanter, og det føles nært. Det gir meg så gode vibber at jeg omfavner disse gutta her og håper inderlig de tar seg til finale fra den sterke semi 1.

Karakter: 5/6 (12)


Tsjekkia– Vesna – “My Sisters Crown”

Midt i haugen har jeg altså Tsjekkia. Med en låt der jeg gir toppskåre til teksten og er litt mer lunken til musikken. Bestående av tre fra Tsjekkia, en fra Bulgaria, en fra Ukraina og en fra Russland kan teksten tolkes både feministisk, som at kvinner ikke er dukker for menn, men også rettet direkte mot Putin og Russlands krig i Ukraina. Bandets russiske medlem er da også en innbitt Putinmotstander. Uansett tolkning så hyller jeg denne teksten, den er kanskje den beste av alle låtene i år. Musikken er både spennende og slitsom på samme tid, vokalen er vel skarp. Men det er noe unikt her som jeg omfavner, og jeg skjønner hvorfor denne låten jevnt over har fått en god mottakelse i fanmiljøet. Finaleplass bør være en formalitet, og en sluttplassering på venstre side av resultattavla er absolutt innen rekkevidde.

Karakter: 4/6 (19)


Nederland – Mia Nicolai & Dion Cooper – “Burning Daylight”

Rent musikalsk er jeg faktisk overrasket over at jeg har denne såpass høyt. For den er rolig og dvelende, og ikke 100% i min gate. Men så er det teksten, som jeg tolker som omhandler psykisk helse, og måten Mia & Dion formidler den på som gjør at låten hever seg mange hakk hos meg. Dette er ikke en låt som kommer til å vinne Eurovision, men jeg håper inderlig at den blir å se i finalen. For vi trenger slike låter som dette, sjøl i Eurovision!

Karakter: 4,5/6 (15)


Finland – Käärijä – «Cha Cha Cha»

Dette er låten jeg er overbevist om at vinner årets Eurovision. Den følelsen, som jeg kaller Rybak-følelsen fikk jeg da jeg så finalen i UMK, den finske uttakinga. Etter å ha vunnet de internasjonale juryene trengte Käärijä 81 poeng fra folket for å vinne, han fikk 467 … Dette er heftig, dette er finsk galskap og dette er så eggende og fengende at jeg blir bare så glad over hele låten. Som egentlig er om å ta seg ei fyllekule etter en hard uke på jobben. Og sunget på finsk blir det bare magisk. Käärijä er dessuten en sjarmerende og samtidig litt keitete fyr som selger låten aldeles ypperlig. Han vinner seerstemmene lett, og viste i den finske finalen at han også har såpass jurytekke at han vil kunne gjøre det bra nok der til å dra dette i land sammenlagt. Slås så vidt av en annen låt i min personlige kåring, men skal ta dette hjem. Hyvvää Suomi!!!

Karakter: 6/6 (2)


Så de jeg ønsker videre basert på min rangering er: Finland, Norge, Portugal, Irland, Kroatia, Aserbajdsjan, Nederland, Moldova, Tsjekkia og Sverige.

Men utifra det som ansees som realistisk, bl. a. utifra odds osv. tror jeg følgende land går til finalen: Finland, Norge, Sverige, Kroatia, Moldova, Tsjekkia, Israel, Serbia, Portugal og Malta. 

Jeg tror altså at Irland, Aserbajdsjan og Nederland ryker sjøl om det er låter jeg personlig har høyere oppe. Israel er en klink finalist, sjøl om jeg ikke liker den så er den populær og skal ikke ha trøbbel med å ta finaleplass. Irland mener jeg er undervurdert, men jeg erkjenner også at jeg er i et mindretall som liker den type låt. Likeså med Aserbajdsjan, men skal vi få en overraskende finalist så kan det utmerket godt bli de. For det er en type låt som jeg tenker er langt mer spiselig hos hvermansen og juryene enn hos ESC-blodfansen. Nederland tror jeg ryker fordi det kun er seerne som stemmer i semifinalene, og da tror jeg den blir litt for nedpå for folk flest. Men sjølsagt, jeg kan ta feil, og vil ikke utelukke at de klarer finale. Mest utsatt er nok da Serbia, Portugal og Malta, men ihvertfall de to sistnevnte er gladlåter som jeg tror folk flest som stemmer vil like. Serbia er veldig introvert og spesiell, og skal et land ryke til fordel for Aserbajdsjan eller Nederland tror jeg faktisk det blir de.

Kroatia er den mest kontroversielle låten og kan sjølsagt ryke på det. Men jeg ser ikke helt at det skal skje, jeg tror flesteparten kommer til å digge Let 3 langt mer enn det blodfansen gjør. Da står vi igjen med Latvia, som jeg tror blir for anonym dessverre, sjøl om teksten er god. Synd, for det er noen år siden det ble finale på Latvia, og en så lang rekke uten finaler kan tære på et lite land når kringkasteren skal gjøre sine prioriteringer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar