tirsdag 25. april 2023

Roger Græsberg og Foreningen - Blomsterspråk


Roger Græsberg og hans Forening har gledet meg med deilig musikk og underfundige tekster gjennom albumene Trøst i 2018 og Årringer i 2020, og nå er de her med sitt 4. album. Og fortsatt er det de gode sangene med tekster med spennende lyriske vrier som er greia med Græsberg og hans musikere.

Ung Mann åpner det hele, og dette er en vakker reflektering over hvordan det er å være nettopp en ung mann. Her legger jeg spesielt merke til nydelig bakgrunnsvokal av samboer og bandmedlem Unnveig Aas på slutten:

Det er noe dvelende over musikken, og det liker jeg. Tekstene er over snittet god poesi om forskjellige aspekter ved livet. Som i Alt har sin egen tid. Mitt livs lengste time / Døden tar bare et sekund er vakker poesi i en låt om et forhold som er over og hvordan en har det etterpå.

Sommerregn og erkjennelsen av at udødelig kjærlighet ikke kan vare i en evighet er også den type låt som er som myk salve for øregangene. Enkelt, men likevel med musikalske detaljer som jeg setter pris på, som en spesiell gitarsolo:

'88-'89 tolker jeg som en liten hyllest til en besteforelder som har nådd skjels år og alder. Med en oppfordring om at har du noe godt å si til en person, så gjør det nå, eller skriv det så den personen kan lese det:

Jeg var ung og bitter / Som en billig vin / Du bad om vann / Du fikk bensin er den nydelige åpninga på Løgn eller sannhet. Og å fastslå at knuste hjerter har ingen pant er også et bevis på store lyriske evner. Jeg har tidligere sammenlignet Græsberg med størrelser som Trond Ingebretsen, K.M. Myrland og Roy Lønhøiden hva låtskrivingspoesi angår, og det står jeg fast ved. Her har vi en ung artist som allerede nå viser at han har kvalitetene til noen av største låtsnekkerne vi har og har hatt. Sjøl har han Hans Børli som et forbilde på dette området, også en av de aller beste, Græsberg viser også i perler som Sylvia, Skogsang II, Sommerspråk og Kjærligheten går forbi at han er en tekstfoirfatter som jeg tror Børli hadde nikket anerkjennende til.

Så ja, Roger Græsberg og Foreningen har igjen vist at de er noen av de fineste vi har her til lands i sin sjanger og i stort hva låtskriving angår, uansett sjanger.

Karakter: 5,5/6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar