torsdag 13. april 2023

The Shootouts - Stampede

Jeg var meget begeistret for Ohiobandet The Shootouts 2. fullengder sommeren-21. Og nå når det tredje albumet deres er ute måtte jeg selvsagt gi det en lytt. Det ble flere, for også dette er et skikkelig bra countryalbum.

Albumtittelen Stampede er et amerikansk begrep som beskriver dyr som løper i flokk i samme retning, i flukt eller av andre årsaker. Som f. eks. kyr eller sauer. Og som på forrige album Bullseye er tittellåten en instrumental som kommer omtrent i midten av sporene. En annen ting å bemerke med dette albumet er at The Shoouts har med seg gjesteartister på en del av låtene. Noen ganger må jeg høre godt etter for å skjønne at de er der, for det er hele tida Ryan Humberts karakteristiske og følsomme vokal som er i front. 

Det hele både begynner og avsluttes med livlige Better Things to Do der ingen ringere enn ringreven Marty Stuart bidrar. Avslutningssporet er en akustisk versjon. Så får vi nydelige Anywhere But Here, der Buddy Miller er gjesteartisten. Musikalsk er dette en glad låt, selv om det handler om et brudd.

Her er The Shootouts på sitt beste mener jeg. Det er fengende, det er melodiøst, og Humberts stemme fullbyrder en deilig lytteropplevelse. På western swinglåten One Step Forward har de fått med seg en av nestorene i sjangeren, Ray Benson og hans Asleep at the Wheel. Det er blitt en lystig og fin sak:

Så på I'll Never Need Anyone More er frontmann Raul Malo fra The Mavericks med. Og da blir det selvsagt godlyd. Dette er country akkurat i min gate:

Men det er ikke på alle låtene at det er gjesteartister og både Run for Cover og Coming Home by Going Away er begge godlåter i beste Shootouts-stil. Run for Cover er en herlig smårocka låt:

Til slutt tar jeg med Must Be a Broken Heart, som er litt western swing-aktig


I det hele tatt så har The Shootouts gitt meg et nytt album til å bli glad og til å bli i godt humør av. Selvsagt er det litt hjerte og smerte i tekstene, men det hører hjemme i countryen, og dette er et band som forvalter sjangeren på en aldeles ypperlig måte. Det er ihvertfall ikke meg imot å få The Shootouts over dammen og på en scene eller to her på berget!

Karakter: 5/6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar