søndag 30. april 2023

Steinar Albrigtsen - The Pacheco Project


At Steinar Albrigtsen har spilt inn en plate med låter signert Tom Pacheco bør ikke overraske noen. De har samarbeidet over mange år, og ga i 1993 og 2000 ut to meget sterke album sammen. Dette er artister og låtskrivere som har en gjensidig stor respekt for hverandre, og som har vært til stor inspirasjon for hverandre.

Dette er da også blitt et helstøpt album, jeg hører det allerede på åpningslåten Best kept secret in Youngstown, Ohio. Det er en tøff låt som slår an tonen skikkelig.

Jeg legger ikke skjul på at dette er musikk som er helt i min gate smaksmessig, men jeg må også føle at det er noe ekte og nært over musikken. Og det er det i fullt monn her. Albrigtsen setter her sin ære i å framheve Pacheco både som tekstforfatter og som musikkskaper, noe han lykkes med. Han klarer både å gjøre sangene litt til sine egne, men jeg hører også at dette er Pacheco slik jeg kjenner hans musikk, tvers igjennom.

Egentlig er det vanskelig å velge ut hvilke låter jeg skal presentere, for jeg er blitt glad i alle tolv. To av de er det faktisk Albrigtsen sjøl som har laget musikken til, en av de er nydelige We'll find a way.

Sangen som gjør dypest inntrykk er Ophelia, om hun som drukner i Mississippi iført bryllupskjolen, og som føres langt avgårde. Det er rett og slett hjerteskjærende å høre på, og spørsmålet melder seg: Hvordan havna hun i elva på sin store dag? Jeg begynner faktisk å lure på om hun følte det var en stor dag ...

Jeg vil også framheve Monika Nordli. Med sin bakgrunnsvokal bringer hun dybde til flere av låtene, og hun viser med det at god bakgrunnsvokal aldri skal undervurderes!

Cold, cold rain er også en vakker låt med en sterk historie.

Hard holding on passer godt inn i hvordan verden ser ut i dag. Det er hardt å se all ondskapen med krigen i Ukraina, hat og hets i sosiale medier og et klima ute av kontroll grunnet menneskers handlinger.

Over 54 min langt er dette et voksent album tidsmessig, men det føles ikke slik. For musikken og tekstene holder meg på tå hev hele tida og det er egentlig bare å nyte. Steinar Albrigtsen har etter mitt skjønn lyktes 100% med dette prosjektet, nemlig å vise fram hvilken eminent musiker og låtskriver Tom Pacheco er. En av vår tids mest undervurderte tør jeg påstå!

Karakter: 6/6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar