mandag 17. april 2023

Madame Monsieur - Emmeler no solitudes

Jeg har vært begeistret for den franske duoen Madame Monsieur helt siden de bergtok meg med historien om flyktningejenta Mercy, som ble født under overfarten til Frankrike, i Eurovision 2018. I 2020 kom de med et omfangsrikt album på 25 låter som jeg satte stor pris på, og nå foreligger deres nyeste album. I mellomtiden har de fått barn, men altså, nå er det ny musikk.

Albumtittelen betyr direkte oversatt Vi vikler inn vår ensomhet. Musikken er ikke så variert som på forrige skive, og det er egentlig albumets lille svakhet. Men på den annen side er dette behagelig og avslappende å høre på, og det er musikk som er egnet til å finne den innvendige roen. Så føler du deg oppjaget og stresset er dette rette musikken å sette på.

Første låt jeg velger meg er Tour Eiffel, og da skjønner en hva som er kulissen for både sangen og videoen. På videoen kan jeg se at det ligger en del frustrasjon her. Men likevel så er det en rolig og fin låt og Émilie Satts stemme er behagelig å høre på.

Tittellåten er min største favoritt på denne skiva, igjen er det behagelig og godt å høre på. Jeg føler på en måte at jeg får fri fra livets krav for en stakket stund og bare kan sveve inn i musikken og bli omfavnet av den.

På forrige album var det medvokalister på hvert eneste spor. Her har de det på bare tre låter, dermed får de selv en større anledning til å skinne. Men de låtene de har medvokalist fungerer også godt, som her på Pupille, hvor de har med den kvinnelige duoen Les Frangines.

Fransk er et meget musikalsk språk, derfor er det også vakkert å høre på selv om jeg ikke forstår teksten. Det kommer også godt fram på Pour savoir d'où je viens (Å vite hvor jeg kommer fra), der Hiba Tawaji er med.

Jeg nevnte at det er en liten svakhet at dette albumet ikke er så variert som det forrige, men samtidig skjønner jeg også at duoen etter et album der de eksperimenterte mye nå har et behov for å meisle ut et lydbilde som er deres. Det synes jeg de tross alt lykkes bra med. Det er elleve gode låter, selv om jeg ikke helt kommer under huden på åpningssporet, som jeg føler blir litt stillestående. Uansett så er dette balsam for ørene mine.

Karakter: 4,5/6.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar