onsdag 19. februar 2020

Ingebjørg Bratland - Papirfly


Ingebjørg Bratland er ute med sitt 4. soloalbum og det er ingen tvil om at vi her har med en artist å gjøre som har evnen til å berøre med sin musikk og sin stemme. Den er klokkeklar og særs behagelig å høre på. Hennes bakgrunn fra folkemusikken gir også musikken en ekstra styrke vil jeg si.

Jeg er blitt spesielt glad i de fire første låtene på denne skiva. Og aller mest den som kom som en singel i november, Di Ingebjørg. Om et forhold som ikke er lenger, og det må være sterkt personlig siden hun bruker sitt eget navn. Det må jeg si at jeg ikke har opplevd at en artist har gjort før, og det gjør sangen ennå mer troverdig. Singelen kom altså ifjor, men siden jeg ikke har hørt den før på dette albumet så har jeg sendt den inn på spillelista mi over Årets sanger 2020.


Einsam Rytter er også en sang som tiltaler meg. En kjærlighetstekst det også og jeg liker ordsspillet der hun omtaler han hun synger om som Prins Mild:


Det er i all hovedsak den store kjærligheten som er tema for sangene. Det kan ofte bli klisjéprega, men jeg synes at Ingebjørg Bratland løser dette på en meget fin måte. Hun faller ikke for fristelsen det er å bruke velbrukte ord og vendinger. Hun har rett og slett en kreativitet i sin tekstskriving som gjør at sangene oppleves som troverdige. Tittellåten Papirfly er et godt eksempel på det:


Det er et par låter midt på skiva som også er fine, men som blir litt stillestående for meg. Det tar seg opp igjen etter de og spesielt vil jeg da trekke fram Storebror, om ønsket om å ha en storebror som kunne roe en ned i tunge stunder:


I tillegg må jeg nevne det mer neddempa og pianobaserte avslutningssporet Ville Berre Elske Deg som er en sang som vokser på meg for hver lytt og har utvikla seg til å bli rett ut en vár og vakker perle.

Konklusjonen min er at Ingebjørg Bratland har gitt meg et album med vakker sang og mange melodier med nydelige harmonier. Dette er musikk som er perfekt å roe ned til, og er du på jakt etter musikk og låter som du vil gi til en ditt hjerte banker hardt for så har du mye fint å velge i her!

Karakter: 5.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar