tirsdag 26. november 2019

Fretless - Damnation


Fretless er et rockeband fra Sverige som ga ut sitt første album i 2011. Så har det vært stille fra de på albumfronten fram til nå på sensommeren da "Damnation" ble gitt ut. Og jeg må bare si med en gang at dette er musikk som jeg liker. Det er rett fram heavy metal med en aggressiv vokal og med et herlig driv. Kall det gjerne power metal, men det er uten den overfrenetiske tromminga som ofte kjennetegner power metal, og som jeg enkelte ganger synes er litt enerverende.

Skiva åpner med en intro som forteller "There is an unholy war going on" for så gå over til å spørre om lytteren er klar for "some heavy metal". Og det setter i gang med et av de beste låtene på plata, Burn:


Som en hører så er dette melodiøst og da får jeg godfot. Nesten alle låtene er i dette sporet, men jeg synes likevel ikke at det blir enspora. Jeg hører sterke riff og ypperlig gitarspill og dette gir meg store doser med energi. Som på Let's Get High. Som en ser på videoen ble den tatt opp allerede i 2015, så dette er et band som ikke har ligget på latsida sjøl om nytt album ikke kom før nå. Og nå i 2019 er de utvida til å være en kvartett:


Jeg liker vokalist Patte Carlssons aggressive stil, den står meget godt til musikken. Det kommer også godt fram i Black Widow:


Det er en låt som skiller seg ut fra de andre, og det er Black Moon, den er mer nedpå enn de andre låtene og fungerer sjølsagt fint som en forandring før det smeller på igjen. De første gangene jeg hørte på plata fungerte den ikke helt for meg, men etterhvert så har den vokst på meg. En låt som er et høydepunkt er tittelsporet, dette er heavy metal akkurat slik jeg vil ha det:


Så vil jeg til slutt trekke fram  avslutningssporet Freedom som et absolutt høydepunkt. Her trekkes atombombene over Hiroshima og Nagasaki fram som eksempel på hva mennesker kan finne på, sjøl om de i utgangspunktet er helt vanlige mennesker:


13 spor og 53 minutter med heavy metal slik jeg vil ha det setter meg i godt humør, gir meg energi og gir meg godfot. Dette er noe av det jeg har likt aller best av heavy metal i år. Håper det ikke er åtte nye år til Fretless kommer med nytt album. Og til slutt en liten henstilling til bandet om å oppdatere presentasjonen av seg sjøl, Our Story, på Facebook, der vises det nemlig kun til debutalbumet fra 2011.

Karakter: 5,5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar