mandag 4. november 2019

8Kids - Blüten


8Kids er en posthardcore-trio fra Darmstadt i Tyskland, bestående av Hans Koch og Jonas Jakob på vokal og gitarer og Emma McLellan på trommer. De debuterte med "Denen Die Wie Waren" i 2017 og er nå ute med oppfølgeren "Blüten".

Jeg ble oppmerksom på posthardcore-sjangeren innen metal ifjor da ungarske AWS slo meg til bakken med sin eksplosive Viszlát Nyár i Eurovision. Jeg skjønte at dette var en type musikk som fenga meg med sin energi, men også sin melodiøsitet. Så da jeg ble oppmerksom på 8Kids bestemte jeg meg for å høre nærmere på dette albumet.

Og joda, dette er meget bra. Jeg kan høre at dette er litt i samme landskap som AWS beveger seg, bl. a. vokalmessig. Men noen forskjeller er det. 8Kids blander litt rap inn hist og her, og faktisk blir det ikke så galt fordi de overdriver det ikke. Det er akkurat passe dose, som Wir Bleiben Kids der rapperen Swiss er med:


Platas største høydepunkt er Dein Zuhase der trommis Emma bidrar med en utsøkt bakgrunnsvokal, og dette er til tider bare vakkert, den alvorlige teksten til tross:


At 8Kids synger på morsmålet synes jeg er glimrende, tyskspråklig musikk har jeg altfor sjelden latt meg bli eksponert for, så det må bare bli bra. Min skoletysk er ikke allverden, så det er mye jeg ikke forstår, men ved hjelp av enkeltord og videoene skjønner jeg en del. Og jeg får med meg at her er tunge ting som klima, nazisme, avmakt og håpløshet blant ingrediensene.


Spiegelbild får vi den punkete desperasjonen som jeg ofte finner i musikken til min døråpner for hardcoresjangeren, AWS. Dette er et stykke musikk som virkelig river i meg:


Kan også nevne WTF som har den samme desperasjonen og intensiteten i seg. Om en verden som går til helvete uten at de fleste bryr seg:



Jeg nevnte melodiøsiteten, og den er gjennomgående i 8Kids' musikk, et element jeg setter stor pris på. Halt Dich Fest an mir er et godt eksempel på det. Samt at dette er en låt som har en type koring som jeg sjelden hører i denne typen musikk:


Wir sind die Angst er også fylt med både desperasjon og melodiøsitet mens Ich Gehöre dir Nicht er en sterk avslutning av et meget spennende album. Dette er musikk som gir meg energi og som jeg vil høre mye på. 8Kids gjør at jeg blir ikke mindre interessert i å utforske post hardcoresjangeren.

Karakter: 5,5.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar