torsdag 15. november 2012

DumDum Boys

Foto: Trond Solberg/VG
 
Det er snaue to uker siden jeg var på min første DumDum Boyskonsert, og de leverte virkelig varene! Burde sjølsagt sett de før, men det er nå så. Jeg forstår ihvertfall meget godt hvorfor dette er et band som virkelig ruver i norsk rock. Utrolig mange fengende og flotte rockelåter har DumDum levert opp igjennom årene. En rett fram rock'n roll som jeg er stor fan av.

Men Prepple & co kan også det med rolige sanger. Jeg har deres samlealbum "Schlägers" samt den nyeste utgivelsen "Ti Liv" og den første sangen jeg velger er "Tyven, Tyven". Kanskje den sterkeste rockeballaden som er skrevet i Norge. Det gikk mange år før jeg skjønte at dette er en sang som handler om dødsfallet til Prepples lille datter. Hun ble etter det jeg har hørt akutt syk og døde i løpet av få timer. Kjartan Kristiansen beskriver bandkompisens sorg på innsiktsfullt vis, og for Prepple må det også være veldig sterkt og framføre denne sangen:


Videre er det vanskelig å velge fordi DumDum har så mange spreke sanger, men "En Vill En" må med:


Jeg digger også "Metallic Hvit":


"Slave":


Og til slutt, "Splitter Pine":


Fra "Ti Liv", tittelsporet:


"Kald Dag i Helvete":'


Det er godt og se og høre at DumDum Boys holder koken, håper på mye mer frisk rock'n roll derifra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar