fredag 14. september 2012

Björn Afzelius

Bilde fra robertqvist.se
 
En av mine aller største favoritter. Et forbilde, som musiker, som låtskriver, som menneske og som mann. En artist med sterke meninger, godt planta på venstresida, med solidaritet for de svakeste og de undertrykte og med en brodd mot undertrykkerne. Med et spesielt hjerten for frihetskampene i Sør-Amerika og Mellom-Amerika samt palestinernes sak. Dessuten med klare meldinger om tilstanden i sitt eget land, Sverige.

Da jeg leste om hans død på tekst-TV onsdag 17. februar 1999 ble jeg nummen av sjokk. Jeg gråt. Og siden den dagen har jeg angra som en hund på at jeg aldri fikk sendt brevet til han om hva sangen "Tre Gåvor" fra 1994-albumet "Nära Dej" betydde for meg. Den traff meg midt i hjertet og ble sangen til min sønn som er autist. Han var 5 år da denne sangen kom ut. Den ble skrevet under den spanske borgerkrigen, for å sette mot i de som kjempa mot Francos fascister, men for meg fikk den altså en helt annen betydning. Min eldste datter er også funksjonshemma, hun var 3 år den gangen, og for meg ble "Tre Gåvor" sangen som symboliserte følelsene ved å ha funksjonshemmede barn.


Affe hadde sin bakgrunn fra legendariske progrockbandet Hoola Bandoola Band der han og Mikael Wiehe var de mest framtredende medlemmene. Men Affe fikk også en fenomenal solokarriere. Jeg har 13 album med Björn Afzeius og vil med én sang fra hver av de gi et tverrsnitt av hva denne unike artisten var.

Fra debutalbumet "Vem är det som är redd" (1974), her med backingbandet Globetrotters i en innspilling fra 1982. "Tiden Förändras":


Fra "Globetrotter" (1980), "Evelina":


Fra "Nio Liv" (1985), "Det Räcker Nu", her med Mikael Wiehe fra ANC-Galan samme år.


Fra "Riddarna Kring Runda Bordet" (1985), "Sådan Herre" der den svenske fotballstjernen Nacka Skoglund nevnes i første strofe:)


Fra "Björn Afzlius Bästa Vol. I" (1987): "Sång Til Friheten" (her med Åge Aleksandersen):


Fra "Björn Afzelius Bästa Vol. II" (1987): "Medan Bomberna Faller"


Fra "Don Quixote" (1988): "Under Sions Kalla Stjärna"


Fra monsterselgeren "Tusen Bitar" (1990): "Två Ljus":


Fra "Nära Dej" (1994), "Du" som jeg tilegner min kone Eva, sjøl om hun langtfra er noen fan av Björn Afzelius......


Fra "Björn Afzelius Bästa Vol. III" (1995), "Bland Bergen I Glencoe", med Marius Müller, fra Momarkedet på Mysen.


Fra "Tankar Vid 50" (1997): "Fødd Fri"


Fra "Definitivt" (1998): Legendariske "Juanita":


Affe spilte inn sitt siste album "Elsinore" mens han var kreftsjuk. Den kom ut etter hans død og han viste på dette albumet at han beholdt sin brodd helt til det siste, noe "Vem Dödade Carlos" er et godt eksempel på:


I 2004 kom albumet "Bjorn Afzelius & Mikael Wiehe - Malmöinspelningarna" ut. De to gikk i studio i 1993 for å spille inn en plate. Den ble ikke gitt ut før 11 år senere. Fra den har jeg henta åpningssporet "Ingenting Förändras Av Sig Själv".

Att spela rock’n'roll är inte en fråga
om liv och död. Det är betydligt viktigare än så!

Björn Afzelius ’89

2 kommentarer:

  1. Bjorn Afzelius is my favorite artist now. I learned about him only two years ago (his name do not known in Russia). I respect him for his solidarity with Latin America, because this theme very importent for me in my life. I love him for his wonderful, wise and lyric songs. When I listen Bjorn, when I hear his voice I do not believe that he dead... so sad to think about it.

    I tried to translate to russian some of his song: "Född Fri", "Två Ljus", "Tusen Bitar", "Alska mej nu". And tell about him in my blogg. I don't know swedish, but began learn it for understand Bjorn's songs.

    SvarSlett
    Svar
    1. So cool that you're a fan of Björn Afzelius! I hope you understood what I wrote about him and his music b/c he means a lot to me: As a musician, as a man and as a political activist. I've been so lucky to see him live, experiences that are stored in my heart and soul as long as I live.

      Slett