onsdag 5. september 2012

Anna Ternheim



Hvordan jeg i det hele tatt ble oppmerksom på svenske Anna Ternheim og hennes album "THe Night Visitor" fra 2011 klarer jeg ikke å gjøre rede for. Dette er rett og slett en artist som er et mysterium for meg. Men på Wikipedia leser jeg at hun vant svensk "Grammis" som beste nykommer i 2004 for debutalbumet"Somebody Outside" I 2007 vant hun to nye Grammies for oppfølgereen "Separation Road", "Beste tekstforfatter" og "Beste kvinnelige artist". "Leaving On A Monday" kom i 2008 og presenterte et anna lydbilde enn de to første står det videre å lese.

"The Night Visitor" som er det albumet jeg har kom altså i 2011, og er innspilt i Nashville. Anna Ternheim har skrevet ti av de tolv sangene. Jeg har valgt to sanger.

Først, den ene av de to hun ikke har skrevet selv, "The Longer The Waiting (The Sweeter The Kiss)" skrevet av Pat McLaughlin/Roger Cook og der Dave Ferguson er med på vokal. Opptaket er fra "Førkveld" på NRK 1 25.01.12.:

 

Den andre er den umåtelig vakre "Lorelei-Marie"


Jeg tror nok jeg må utforske mer av Anna Ternheims musikk, for dette er et album jeg liker veldig godt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar