torsdag 13. september 2012

Bjølsen Valsemølle

Bildet er henta fra vif.no

 1 1982 debuterte Bjølsen Valsemølle med albumet "Fem På Midnatt" som inneholdt klassikere som "Vålerenga Kjerke", "Sommeren Lå For Døden", "Soria Moria", "Dem Gud Elsker" og "Fem På Midnatt". Jeg ble hekta, dette var norsk rock på sitt beste, bandet til Trond Ingebrtsen ble et band jeg trykte til mitt bryst.

"Vaterlands Bru" kom i 1985 og tittelsangen der ble også en klassiker. Året etter kom "På Ørnevinger" med gode sanger som tittellåta, "Engel I Svart" og "Angrep Ved Daggry". Så la de inn årene før de ble børsta støvet av til "Tore på sporet" i 1996. Nytt studioalbum "Danse På Snø" kom i 1999 (har akkurat bestilt den på cdon.com. "Over Elva" i 2007 og "Mohammeds Café" i 2009. Det er dessverre kun sistnevnte jeg har i CD-samlinga mi. Jeg skulle gitt mye for å fått tak i de tre albumene fra 80-tallet samt samlealbumet "Soria Moria" fra 1996. Hvis det er noen der ute som kan gi meg tips om hvordan få tak i de så blir jeg veldig takknemlig for det!

Trond Ingebretsen har vært drivkrafta bak bandet og på 80-tallet het de da også Trond Ingebretsen & Bjølsen Valsemølle. Han er Oslogutt og stolt over det. Tekstene handler mye om livet på gata i Oslo, men det handler også om å se verden utenfor oss, se de undertrykte og bekjempe urettferdighet. Verdier som også står høyt i kurs hos meg. Og når du blander de tekstene med melodiøs, fengende rock så går det rett hjem hos meg.

Fra "Mohammeds Café" skulle "91,72" være sjølskreven. Fra da Trond Ingebretsen sammen med faren sin så Terje Pedersens fantastiske verdensrekordkast på Bislett i 1964. Men sangen er ikke i sin fulle bredde å finne på YouTube, derfor blir det istedet tittellåta:




Nå vil jeg gjøre et unntak og ikke bare presentere sanger som er i album i CD-hylla, nettopp for å vise litt av den musikkskatt som Bjølsen Valsemølle besitter: 

 

 


 Denne er en nyinnspilling fra en Trond Granlund-CD, men Trond Ingebretsen er med, det samme er Joachim "Jokke" Nielsen. Vakkert.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar