torsdag 28. januar 2021

Wig Wam - Never Say Die

Wig Wam er tilbake i manesjen med originalbesetninga og her er ikke mye glam igjen. Her er det istedet ærlig rett fram heavyrock slik jeg liker det. Ikke for det, jeg har alltid likt Wig Wam og mener fortsatt at In My Dreams er det råeste bidraget vi noengang har sendt til Eurovision. Men det er noe godt likevel når jeg hører at nå er det rett på sak heavyrock. 

Etter den snaue minutts lange introen med den symbolske tittelen The Second Crusade bærer det rett ut i tittelsporet som virkelig understreker at du skal ikke aldri avskrive et rockeband. Dette er rent ut et herlig driv, det er rock som dette jeg er aller mest glad i:

Jeg hører et band som har gløden for rocken, vitaliteten og kvaliteten. Åge Sten Nilsen er tilbake som den suverene vokalisten han er og det er så deilig å høre en av Norges aller ypperste rockegitarister Trond Holter riktig utfolde seg. Når du også hører at Bernt Jansen på bass og trommis Øystein Andersen er i slaget så blir jeg rett ut glad. Dette høres også på Hypnotized:


Kilimanjaro
er nok den største favoritten min på skiva der Wig Wam ser tilbake på sin første storhetstid da de virkelig levde rock'n rollivet. Men likevel kjekt å høre at I Never Do Coke/I never do grass/but that didn't stop me from being a jackass:


Når de nå pusher 50 er nok livsstilen en del roligere, men at de fortsatt har gløden for musikken og gir jernet gleder et rockehjerte. Derfor har det vært en deilig opplevelse å høre et band som har så mye energi og trøkk i musikken sin, noe som også kommer fram i Dirty Little Secret:


 
Ikke et heavyrockalbum uten en potent instrumental, og det får vi i Northbound:

Ja, jeg er begeistret over at Wig Wam er tilbake for fullt og leverer et så gjennomført bra album. Glamtida er over, nå er det en tanke mer røft og jeg digger det. Er vel bare en låt her som jeg ikke får helt tak på, men det er i sannhet småpirk, for dette er glimrende levert. Så får jeg bare håpe at det blir noen gode vaksinenyheter snart som øker sjansen for at vi får se Wig Wam på store scener rundt om i landet i løpet av året.

Karakter: 6.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar