fredag 29. januar 2021

MGP 2021 - Delfinale 3

Dette er definitivt den jevneste og beste delfinalen til nå. Rett og slett fordi at her er det ingen låter som jeg ikke liker. Alle har sin sjarm og sitt særpreg, så her blir det ingen sure karakterer fra meg. Men å sette karakter har ikke vært vanskeligere denne sesongen enn nå, og jeg har vært usikker helt til siste nikk. 

1. Dinaye - Own Yourself 

Nr. 1 er jeg ikke mye i tvil om. Kveldens yngste deltaker, 17 år gamle Dinaye kommer med en gladlåt om å eie seg sjøl som treffer meg rent umiddelbart. Både tekst og musikk oser positivitet, det er en groove over musikken som jeg elsker, det er fengende som fy og discovibber gjør ingenting. Ja, det er inspirasjon i første verselinje fra Stella Mwangi og Haba Haba i 2011 og vi hører Fake it till you make it (Hank von Hell 2019), dette gjør meg likevel så glad at det får gå. I mine ører en av de beste låtene i delfinalene til nå, men likevel den som er levnet minst sjanse til å gå videre. Det får så være, jeg digger den ihvertfall!

Karakter: 5,5.

2. Big Daddy Karsten - Smile

Big Daddy Karsten sies å være landets eneste homofile rapper og serverer en gladlåt om nettopp homofil kjærlighet. Jeg er ikke den største rap-tilhengeren, men denne her kjøper jeg. Og så er det et så sjukt fengende refreng, igjen fylt med glede og positivitet. Og når hele fyren virker som en glad energibombe så må dette bare bli bra!    

Karakter: 5.

3. Ole Hartz - Vi Er Norge

Jeg mister vel all kredibilitet nå, men det får stå til, for dette er jo en rølpesang om en som kjører rundt i bobilen sin og selger hjemmebrent, rett og slett et lovbrudd. Så jeg kan ikke helt stå inne for teksten, for å si det sånn. Men jeg digger musikken med sterke folkemusikkinnslag, hardingfele og gode greier. Som rølpelåt er dette her ti ganger bedre enn En Godt Stekt Pizza som kom til Gullfinalen for noen år siden. Og utlendinger liker den ser jeg på reaksjonene. De skjønner ikke teksten, men de elsker musikken. Uansett, dette blir en 3 minutters fest på scena!   

Karakter: 4,5.

4. Emmy - Witch Woods 

Og så har jeg oddsfavoritten nederst..... Men altså, jeg synes ikke dette er dårlig. Men det er rart, veldig rart. Om hekseri, bål og å skjære opp gutter som en skjærer opp tømmer..... Og sunget med passe hekseaktig stemme av Emmy. Det er originalt, og en låt som jeg synes bare var rotete ved første lytt har vokst noen hakk. Så jeg skjønner på en måte at dette er favoritten. Det står og faller på framføringa, treffer Emmy perfekt med den vinner hun nok denne delfinalen.

Karakter: 4.

Direktekvalifisert - Kaja Rode - Feel Again

Joda, jeg hører hvorfor denne er sendt direkte til finalen. Det er proft laga og produsert og Kaja Rode har en fenomenal stemme som bærer låten. Så hører jeg i dag at den er skrevet på låtskrivercamp og da mister jeg litt feelingen for sangen, på den måten at det ikke føles personlig lenger. Mulig jeg har vel mye fordommer mot låtskrivercamper...... Uansett så er ikke dette dårlig og spesielt i andre halvdel hører jeg mye jeg liker. Men jeg tror ikke dette er vinneren av årets MGP, det er et par andre låter som ligger først i køen der og dessuten har vi ennå 10 ukjente.

Karakter: 4,5.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar