fredag 15. januar 2021

MGP 2021 - Delfinale 1

Da er Melodi Grand Prix-sesongen i gang, første delfinale går i morgen. "Tidenes viktigste MGP" sier prosjektleder Stig Karlsen. Og det har han rett i. Mer enn noen gang trenger vi en musikkfest, noe som kan engasjere oss og få tankene vekk fra en evinnelig pandemi og all faenskapen som har skjedd over dammen. Vi kan ikke gå på konserter, vi kan ikke gå på teater, vi kan ikke gå ut og spise med venner, vi er tilmed rådet til å ha minst mulig besøk. Da er det klart at MGP blir en lise i livet, som kan gi oss fest, som kan gi oss moro og som også kan gi oss musikk som berører.

Før jeg starter, bare en liten ting. Her på bloggen skriver jeg bare om musikk jeg liker, album som får minst 4 på en skala opp til 6. Her må det nødvendigvis gjøres unntak for det når jeg skal omtale låter i MGP og etterhvert Eurovision. For det vil unektelig komme musikk her som ikke faller i smak hos meg. Men ihvertfall foreløbig så tegner dette vanvittig bra. 6 av 26 låter er sluppet, og jeg har en følelse av at vi står på terskelen til tidenes MGP. 

Men nå, over til det viktigste, musikken i delfinale 1 samt de to forhåndskvalifiserte til finalen som er sluppet og som skal opptre i morgen.

DELFINALE 1

1. Jorn - Faith Bloody Faith

At en verdensstjerne som Jørn Lande, eller Jorn, stiller i MGP er bare vanvittig stort. Og han stiller med en knall metallåt. Den har egentlig alt. Er fengende som fy og er mektig heavy sammen med Jorns fantastiske stemme. Om det å blindt følge en tro eller en politisk retning, uten motforestillinger. Vi har sett hva det fører til i USA, så sangen er så aktuell som bare det. Dette er en potensiell Eurovision-vinner, ikke mer å si om den  saken!

Karakter: 6.

2. Beady Belle - Playing With Fire

Beady Belle, eller Beate Lech som hun heter er også stor internasjonalt innen jazz og beslektede sjangre. Jeg var på en konsert med henne på Romsdalsmuseet på Moldejazz for noen år siden, og det var en behagelig opplevelse. Her stiller hun med en skikkelig fet og funky låt som jeg bare rådigger. Den begynner med den samme alarmen som Klefi/Samed, låten Hatari spilte inn med den palestinske artisten Bashar Murad under deres Eurovision-opphold i Israel for to år siden. Og så utvikler den seg altså til en råkul låt der Beady Belle virkelig får brukt sine sterke vokale kvaliteter. Denne her er undervurdert, at mange reaction-videoer har den sist fatter jeg ikke.

Karakter: 5.

3. Stina Talling - Elevate


17 år gammel tenåringsjente med egentlig en standard poplåt. Men dette er ikke den verste i klassen, sjøl om den starter noe anonymt. Imidlertid tar den seg bra opp på slutten og jeg kan tenke meg at spesielt yngre seere vil stemme mye på denne. Er ingen MGP-vinner, men har god sjanse til å komme til finaleduellen i morgen.

Karakter: 4.

4. Blåsemafian feat. Hazel - Let Loose

Kult å få med en slik låt i MGP, der hovedvekten faktisk er på de tre blåserne i Blåsemafian. Hazel gjør en bra jobb på det lille som er av tekst, og det er ingen dårlig låt. Men den engasjerer meg ikke, jeg blir på en måte litt likegyldig til den. Men det skal sies at Blåsemafian har gjort en kanonjobb i promoteringa av låten med å engasjere korpsbevegelsen og de hadde en stor Zoom-happening her en kveld der omtrent 700 musikanter var med og spilte Let Loose. Så kanskje vanker det noen ekstra korpsstemmer til Blåsemafian.     

Karakter: 3.

 

DIREKTEKVALIFISERTE

1. TIX - Ut Av Mørket 

                                            

TIX, eller Andreas Haukeland har vokst som artist og låtskriver. Fra å starte med vulgære russelåter skriver han nå musikk som berører. På Jeg Vil Ikke Leve, Tusen Tårer og her på Ut Av Mørket viser han den sårheten han viste på Lindmo i kveld der han fortalte om sin mørkeste periode i livet, der han ville gjøre det slutt. Det er kanskje ikke perfekt, teksten er kanskje litt klisjé her og der, og musikkpurister vil sikkert også ha sitt og si. Men det ingen kan ta fra TIX er at han berører, dessuten er det en melodi og et arrangement her som er bare nydelig. Jeg blir truffet midt i hjertet. Og han kan vinne MGP fordi jeg tror han vil berøre mange. Om det er rette låten å sende til Eurovision skal jeg ikke ha sagt, men dette er ikke bare en konkurranse. Det er ikke alltid det er vinnerne som blir mest populære og som berører mest. 

Flere land har sendt sine mest populære artister til Eurovision. Nå er muligheten der for at vi også gjør det, og kanskje vil det ikke være så dumt?

Karakter: 6.

2. KEiiNO - Monument

KEiiNO tilbake bare to år etter at de vant publikumsstemmene under Eurovision-19 med Spirit in the Sky fikk tennene til å løpe i vann hos den norske Eurovision-fansen. Fallhøyden er sjølsagt stor, men det er ingen grunn til bekymring. Dette er en potensiell Eurovision-vinner, la det ikke være noen tvil om det. Alexandra, Fred og Tom Hugo viser at de har utvikla seg som band og som låtskrivere. Dette er en voksen låt, likevel med den mystikken vi forventer av en KEiiNO-låt. Konkurransen blir beintøff her på berget i år, men vinner KEiiNO MGP tror jeg mulighetene er store for at kringkastingssjefen må spa opp noen ekstra millioner neste år.

Karakter: 5,5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar