mandag 11. august 2014

Epica - The Quantum Enigma


Det nederlandske symfoniske metalbandet Epica fascinerer meg. Vekslinga mellom Mark Jansens grawling og Simone Simons mezzosopran gir som jeg skrev i mitt tidligere innlegg om bandet en Beauty & The Beast-følelse som jeg liker.

Når de nå kom med sitt 6. album "The Quantum Enigma" så var jeg ikke i tvil om at jeg måtte ha det. Og Epica skuffer ikke. Først av alt så er dette mektig. Klassisk korsang av Kammerkoor Padam, 1. og 2. fioliner, celloer og bratsjer kombinert med skikkelig metal med saftige gitarriff, grawling og mezzosopran vokaler. Det er litt av en blanding, og det er musikk som trenger flere lytt. Ikke for at det er nødvendig for å like musikken, men for å oppdage alle nyansene i det du hører. Jeg har på langt nær hørt ferdig denne skiva, med 14 til dels intense komposisjoner. For det er komposisjoner jeg velger å kalle musikken, framfor sanger eller låter.

En komposisjon som står ut er "The Essence Of Silence", trommis Arien Van Weesenbeeks første komposisjon for bandet. Denne er kontrastfull, en yndig start og heftig gitarspill opp mot vokal. Mark Janssen sier i et intervju med Scream Magazine at dette er et spesielt spor for alumet, bl. a. fordi det "definerer oss veldig slik vi ønsker å fremstå i dag".


"Chemical Insomnia":


"Natural Corruption":


Og det storlagne tittelsporet "The Quantum Enigma" må med (med tilleggstittelen "Kingdom Of Heaven Part II"), lengden på nesten 12 minutter til tross:


Jeg har aldri vært fan av klassisk musikk og jeg er ikke særlig bevandra når det gjelder metal heller. Grawling har jeg ikke hatt sansen for i det hele tatt, bl. a. for vanskeligheten med å forstå tekst/budskap i det som framføres. Men når det kombineres så godt som Epica gjør det, og vi får en kvinnelig vokal av meget høy klasse så blir det en nesten uslåelig kombinasjon. Derfor kan jeg trygt anbefale Epica og dette albumet, jeg tror flere vil bli imponert og henført.

Dessuten, så har jeg fått erfare at klassisk og metal faktisk står veldig nær hverandre. Det hadde ejg ikke begrep om tidligere, men at metalband har konserter sammen med symfoniorkester er faktisk ikke så uvanlig.

Kan også føye til at det er med en ekstra CD med fire av sporene akustisk, deriblant "Natural Corruption", det er til tider nydelig å høre på!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar