tirsdag 5. august 2014

Chrissie Hynde


Albumcoveret til "Stockholm".


Jeg hadde et nokså flyktig forhold til The Pretenders under deres storhetstid på 80-tallet, i den forstand at jeg ikke kjøpte noen av skivene deres. Men jeg hørte de sjølsagt på radioen og det var fin musikk, men altså ikke nok til at det bevegde meg til å kjøpe noe av de. Men jeg har en CD med deres singler, en utgivelse jeg planlegger å komme nærmere tilbake til ved en senere anledning.

Pretenders er jo Chrissie Hyndes band, hun danna bandet og er den eneste som har vært med hele tida. Og da jeg nå i ferien fant Platekompaniet på City Syd i trondheim og så det som faktisk er Chrissie Hyndes debut soloalbum visste jeg at jeg måtte ha det. Albumet heter "Stockholm" og det er helt tydelig at Chrissie Hynde har blitt glad i våre svenske naboer der hun på omslaget har ansiktsmaling i de svenske fargene og det på baksida er bilde av henne der hun svinger det svenske flagget.

Og la det være sagt med en gang, Chrissie leverer varene så det holder. Det er fengende musikk og Chrissies distinkte stemme kler musikken meget godt. Jeg rett og slett har forelska meg i dette albumet og liker så og si alle de 11 sangene. Derfor blir det også vanskelig å velge ut noen sanger framfor andre, men jeg skal gjøre et forsøk. Kan forresten nevne at låtskrivinga har Chrissie gjort sammen med Björn Yttling, kjent fra indierockbandet Peter Bjorn and John.


                                         Her er åpningssporet "You Or No One":


                                          "Dark Sunglasses":
                                  
                                          https://www.youtube.com/watch?v=o4lLUcUKwFE



                                        "Like In The Movies":

 

"You're The One", her i en akustisk versjon:


Det neddempa og vakre avslutningssporet "Adding The Blue"


Chrissie Hynde kommer altså med sin solodebut som 62-åring. Men hun har vært i bransjen i nærmere 40 år og hun vet hva det dreier seg om. Hun ønsker nå å spille sin egen musikk og ha sin egen karriere og basert på dette albumet så blir den alt anna enn mislykka. Dette er ekte vare fra en av rockens kvinnelige legender!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar