torsdag 28. mars 2013

Marius Müller

 
Bilde fra last.fm, fotograf ukjent.

Husker ennå avisreklamen fra sommeren-81, "Den du veit kommer snart". Og mange med meg lurte på hvem dette kunne være. Svaret var Marius Müller, den store gitaristen som fikk glede oss i 18 år før han tragisk døde i en trafikkulykke i mars 1999.

Her er "Den Du Veit", akustisk:


Marius ga ut seks soloalbum og fem album med Funhouse, der han var den naturlige frontfiguren med sitt utsøkte gitarspill og sin følsomme stemme.

Jeg har samleplata fra 2000 med det beste fra Müllers solokarriere ogf Funhousekarriere. "Cqarmen" er bare legendarisk:


John Lee Hookers "Boom Boom":


"Engel":


Morsomt nok har den tyske artisten Marius Müller Westernhagen også en sang som heter "Engel" på sitt repertoar:)

Marius norske versjon av Thin Lizzys "Don't Believe A Word", "Ikke Tru Et Ord":


"Den Siste Låta" med Marius og Hilde Heltberg presenterte jeg da jeg skrev om Hilde, men dette er noe av det såreste og vakreste som er laga på norsk, ren tåreperse for meg dette. Derfor tåler vi et gjenhør med to store artister som vi mista så altfor tidlig:


Hvil fred Marius, Tusen Takk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar